Op tv zag ik dat iemand pizzadeeg maakte met bloem en water. Welke verhouding moet je dan gebruiken voor deeg voor een flinke pizza?

Ik wil dus een pizza maken van bloem en water. Moet ik hiervoor een speciale soort bloem gebruiken of is patent bloem goed?
En welke hoeveelheden hou ik aan voor 1 flinke pizza?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb trouwens ook tarwebloem (weet niet wat het verschil is haha)

Toegevoegd na 13 minuten:
LET OP: Ik bedoel dus met alléén water en bloem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Het beste antwoord

ik weet niet of je dit bedoelt ,maar het kan wel op deze manier
175 gram bloem 1 theelepel zout 1 deciliter lauw water

Doe de bloem met het zout in een kom.
Voeg onder voortdurend roeren geleidelijk 1 deciliter lauw water toe.
Kneed het mengsel met de hand tot je een zacht deeg hebt dat niet kleeft.
Je kunt af en toe nog bloem of water toevoegen mocht het deeg niet goed lijken.
Laat het afgedekt ca. 15 minuten rusten.
Daarna strooi je voldoende bloem op je werkblad en rol je het deeg uit.
Tien tot vijftien minuten op 210°C in de oven (al naar gelang de dikte van je deeg)

Toegevoegd na 2 minuten:
je kan zowel tarwe als patentbloemgebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik inderdaad, bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Tarwebloem is prima patentbloem kan je ook gebruiken.

Basisrecept pizzadeeg
Voor 2 pizza's

Ingrediënten
1,5 deciliter handwarm water (40 graden celcius)
1/2 zakje instant gistkorrels (of 15 gram verse gist)
1 theelepel suiker
250 gram bloem
1/2 theelepel zout
2-3 eetlepels olijfolie
Bereiding
Doe de gist in een kommetje en los de gist met de suiker op in een 1/2 deciliter van het water. Roer het mengsel glad.
Meng de bloem en het zout in een beslagkom door elkaar. Maak een kuiltje in het midden en schenk hierin de gistoplossing. Schenk de olie en de rest van het water erbij.
Meng het pizzadeeg met de hand of machinaal tot een samenhangende massa die van de wand van de kom loslaat.
Met de hand kneden

Neem het pizzadeeg uit de kom en kneed het op een met bloem bestoven ondergrond:
Rol het pizzadeeg met één hand zodat een korte rol ontstaat
Draai het pizzadeeg een kwartslag en vouw het dubbel
Herhaal dit tot het pizzadeeg soepel en elastisch is (ongeveer 10 minuten)
Machinaal kneden

5-10 minuten met een mixer of keukenmachine met deeghaken
2-3 minuten met een foodprocessor. Voeg de gistoplossing en de rest van het vocht via de vulschacht toe terwijl de machine draait.
Het deeg is goed als het nog enigszins plakkerig aanvoelt en een schone wandachterlaat in de mengkom.
Maak van het pizzadeeg een bal en laat hem afgedekt een uur rijzen op een warme plek.
Verdeel het deeg in twee porties en maak van elke portie een bal
Bestuif het werkblad met bloem en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 centimeter
Leg het pizzadeeg op een bakplaat en maak de randen iets dikker zodat de saus er niet af kan lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik bedoel met alléén water en bloem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(daarbij vraag ik naar 1 pizza, niet 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het alsnog geen antwoord op de vraag, want ik vroeg alleen met water en bloem.