Bestaat er een kookboek dat gezien wordt als 'de Dikke van Dale' van het koken?

Ik kan me voorstellen dat er iets dergelijks zou moeten bestaan als naslagwerk voor aanstaande koks

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor alle antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alle recepten uit de klasieke keuken wil bestaat er het boek
van Auguste Escoffier "het kookboek van de klasieke keuken"
Bestaat uit 1024 paginas.
Oorspronkelijke tittel "Le guide Culinaire aide-memoire de cuisine pratique"
Uitgeverij C.de Vries-Brouwers bvba Antwerpen
ISBN 90 6174 074 6
D/2001/0189/38
NUGI 421
Groetjes

Het beste antwoord

De grote Larousse Gastronomique
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben uitgegaan van 'proffesionele' aanstaande koks.
Maar heb de vraag misschien niet goed begrepen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
professionals gebruiken de Repertoire de la cuisine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boek gekocht, nou houden wij niet van pens en varkensoren maar het is een geweldig naslagwerk. Bedankt

Andere antwoorden (6)

In Vlaanderen bestaat Ons Kookboek van kvlv vzw.
Dit is al decennia het beste kookboek in Vlaanderen.
Zelfs ik (als man) heb er lekker mee leren koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Haagse Kookboek. Een kookboek dat de basis leert van het koken. Niet voor de moderne keuken weliswaar, maar wel traditioneel.
De Dikke van Dam & de kleine Johannes.

Daar staat '' alles'' in wat je over voedsel en voedselbereiding wilt weten.

Hier staat een goede beschrijving van '' De Dikke''.

http://www.kookboekenshop.nl/productpage.php?id=66
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de eerste druk van de Dikke van Dam (en zelfs integraal van Aardappel tot Zwezerik doorgelezen), maarreh.... wat is de kleine Johannes? Is die later toegevoegd? Ik zie het niet staan op de pagina waar je naar verwijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb 'De Dikke' zelf niet maar wel vaak ingekeken. En ik zou hem wel graag willen hebben.
Het werd bij die link als setprijs aangeprezen, maar is gewoon de kleine Johannes van Frederik van Eeden.
Met een heel ander onderwerp.
Wannee Kookboek Van De Amsterdamse Huishoudschool
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet wel even een kleine kanttekening kwijt over het Wannee Kookboek. Het is door de medewerk(st)ers van de Amsterdamse Huishoudschool samengesteld in de jaren vijftig (weet ik niet zeker, kan ook ouder zijn) om de meisjes van de huishoudschool te kunnen ondersteunen in de kookles. Om die reden zijn veel recepten vereenvoudigd en vertaald naar de gewone alledaagse ingredienten die je in de supermarkt kon kopen.
Maar als je dat in je achterhoofd houdt, is het een supernaslagwerk. Ik pak het er ook bijna altijd even bij, ook als ik heel ingewikkelde dingen maak, bijvoorbeeld om te zien of er ook alternatieve bereidingswijzen mogelijk zijn. Toen ik op kamers ging kreeg ik dit kookboek mee van mijn moeder. En terecht, iedereen moet het hebben staan.
Het Nieuwe Haagse Kookboek of kortweg het Haagse Kookboek, is een klassiek kookboek van de Nederlandse keuken. Sinds de eerste uitgave uit 1934 is het meer dan 80 maal herdrukt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Haagse_Kookboek

Toegevoegd na 22 uur:
Dit kookboek wordt ook gebruikt in de opleiding voor diëtisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handboek voor de hobbykok
Uitgever: ROULARTA MEDIA GROUP
erkoopprijs: € 54,95 - Aantal pagina's: 648
ISBN-nummer: 9789086794676
Zeer mooi uitgegeven, omvangrijk, duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een boekje dat gebruikt wordt door professionals en waarin bijna alle klassieke gerechten kunnen gevonden worden en dat heet "La repertoire de al cuisine"
Dit is echter in het frans en je hebt er wel enige oefening voor nodig om het goed te gebruiken.