Heb ik iets verkeerds gedaan tijdens het maken van cupcakes?

Ik heb net voor het eerst cupcakes gemaakt en ze staan nu in de oven. Ik heb de 125 gram boter die erin moest eerst laten smelten in een pannetje op heel laag vuur, daarna twee eieren en het cupcakebeslag en de gesmolten boter (toen deze nog warm was) samen in een bak gemixt. Ik vond ze heel moeilijk in die vormpjes gaan en vraag me af of het komt doordat ik het warme boter bij de eieren in heb gedaan? Kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

Je had de boter gewoon op kamertemperatuur moeten laten komen, dus een uurtje van tevoren uit de koeling halen, zoals jij het hebt gedaan kunnen de eieren al licht gestold zijn, het kan dat de cup cakes toch nog goed uit de oven komen, anders is het een goede les voor de volgende keer. Staat ook in de gebruiksaanwijzing op de doos, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk goed dat het er expliciet bijstaat in het recept wanneer er gebruik wordt gemaakt van gesmolten boter! Normaliter smelt je de boter voor cake of roerbeslag niet, maar laat je hem even buiten de koelkast zacht worden.
De reden; het absorberend vermogen van de boter vermindert hierdoor, waardoor het minder bloem kan opnemen. Resultaat; vettiger beslag. Het zal ook iets dunner zijn.
Je cakejes zullen dus best lukken, ze zullen echter wat vettiger zijn.
Voor goede cupcakes neem je dus zachte boter en klop die goed op met de suiker totdat het er wit uitziet en je de boter niet meer voelt. Denk aan 4-5 minuten kloppen. Klop dan één voor één de eieren erdoor. Zet de mixer erin totdat je geen ei meer ziet en het volledig is opgenomen in het beslag en voeg dan pas het volgende ei toe. Het meel voeg je daarna in delen toe maar mix dit niet te lang. Snel erdoor mixen dus, anders sla je de lucht eruit. Zet de mixer ook niet op de hoogste stand, maar middelhoog.

Toegevoegd na 3 dagen:
corr; moet zijn 'tot je de suiker niet meer voelt' ipv tot je de boter niet meer voelt. ;)
amc