Hoe komt dat een ui uit de keukenmachine bitter smaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.3K

Het beste antwoord

Uien bevatten o.a. zwavelhoudende stoffen en bij het stuksnijden van de cellen stijgt er zelfs een soort gas op, veroorzaakt door de vluchtige oliën die vrijkomen, waardoor je ogen gaan tranen.
Een gesneden ui wordt sowieso meestal bitter wanneer hij te lang ligt.
Snij een ui dus altijd kort voor gebruik. Het vocht uit de ui kan na het snijden snel bitter gaan smaken. De wortelbasis bevat de hoogste concentratie stoffen die de tranen veroorzaken. Snijd dit altijd als laatste weg.
Uien die gehakt worden in een keukenmachine zullen sneller bitter smaken omdat de machine meer cellen stuk hakt en er meer vocht vrijkomt.
Een ui die met een scherp keukenmesje gesneden wordt, wordt 'vriendelijker' behandeld en de ui gaat dan niet zo snel 'huilen'. Minder sap = minder bitter.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt niet aan de keukenmachine, maar aan het feit dat je ze niet direct gebruikt hebt, als je dat niet doet, dan gaan ze bitter smaken. Direct in je gerecht gebruiken voortaan, dan heb je hier geen last meer van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na het hakken bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik had het gesnipperd uitje direct gebruikt na het hakken dus daar ligt het niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook nog had kunnen doen, is ze na het hakken in de vergiet kunnen afspoelen en royaal bestrooien met zout, dit een uurtje laten intrekken, dan smaken ze ook niet meer bitter.
Ik vond deze tip op smulweb.
Er wordt in recepten inderdaad af en toe afgeraden om ui in de keukenmachine fijn te maken, omdat ze dan bitter zouden worden.
Bijgaand een link naar een recept waarin wordt gesteld dat deze bitterheid wordt veroorzaakt doordat de cellen kapot geslagen worden.