kan je brood bakken met tarwebloem ?

zo niet, kan je dan patisseriebloem gebruiken. Of welke bloem gebruik je het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
20.8K

Antwoorden (4)

Ja, dat gaat prima, doe ik ook om de dag! Tarwebloem bij de Bas: € 0,35/kilo. Halve kilo tarwebloem, 1 el zout, 2 el suiker, 1 zakje gist (dr Oetker), ca 0,3 liter water. Het geheim is: goed kneden (minstens een kwartier). Dan maak ik er een broodvorm van, leg het op bakpapier, vouw de bovenzijden naar elkaar toe, zodat de baksteenvorm er komt, en die twee zijden zet ik vast met een satéprikker, dan 25 minuten in de heteluchtoven. Het bakpapier gebruik ik dan later om het brood in te "verpakken" zodat het langer vers blijft. Goedkoop en smakelijk!

Toegevoegd na 49 seconden:
voor het bakken: vochtige theedoek op het brood leggen en minimaal 2 uur laten rijzen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met tarwe bloem kan je brood bakken of met een mengeling van tarwe en gewoon bloem Voor bruin brood wordt tarwemeel gebruikt
Patisseriebloem is tarwebloem met meelverbeteraar en is geschikt
voor sauzen, pannenkoeken, cake, wafels, taarten en allerlei gebak.
maar niet voor brood

300 gram volkoren of tarwe bloem
200 gram bloem.
6 gram droge korrelgist.
10 gram boter of margarine.
1 eetlepel suiker.
2 theelepels zout.
350 ml. melk.

Bereidingswijze:
Los de gist op in de lauw gemaakte melk.
Roer de suiker erdoor en laat het een paar minuten rustig staan.
Doe meel, bloem, zout en de boter in een kom en roer alles door elkaar.
Maak een kuiltje in het midden en giet daarin de melk.
Vanuit het midden roeren en dan 10 tot 15 minuten kneden.
Het deeg is goed als het soepel en elastisch is.
Het deeg 1 uur op een warme plaats (circa 25 graden) laten rijzen onder een vochtige doek.
Op een met bloem bestoven aanrecht het deeg weer flink doorkneden tot alle lucht er uit is.
Maak een dikke plak van het deeg,
rol het op en leg het met de naad naar beneden in een ingevet bakblik.
laat het een half uur na rijzen op een warme plek
.Zet nu de oven op een temperatuur van 200 graden (gas stand 4)
en bak het brood gaar in ongeveer 40 minuten. Gaar brood heeft een holle klank
als u er stevig tegen tikt.
Na het bakken het brood met water bestrijken,
uit de vorm nemen en op een rooster laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan, maar dan krijg je witbrood.
bloem is namelijk de gemalen tarwekorrel, waarna het malen de zemelen zijn uitgezeefd.

wil je bruinbrood bakken dan moet je tarwemeel gebruiken, hier zitten de zemelen nog wel in en die geven de bruine kleur aan het brood.

recepten en de werkwijze zijn al geven door andere beantwoorders, deze zijn goed te gebruiken voor wit en bruinbrood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kán natuurlijk wel, maar het is nooit zo lekker dan wanneer je bloem gbruikt die er speciaal geschikt voor is. Je kunt dan beter Extra Patent bloem nemen. Dit is een krachtige bloem die vooral geschikt is voor het maken van gevulde deegsoorten zoals
vruchtenbroden of kerstbrood. Gewone tarwebloem is te fijn van strucuur om een lekker krachtig brood van te maken.
Het loont zich, om alle moeite die je ervoor moet doen om een brood te bakken, ook te vertalen naar een echt lekker brood die de moeite waard is.
Het beste is om Roggebloem te nemen voor een specifiek karakter met een lichtzure smaak.
Meel is nog beter. Volkoren Roggemeel geeft brood meer smaak en karakter.
Volkoren meel is een kwaliteitsmeel voor het bakken van brood. Uiteraard kan je het ook mengen met tarwebloem, roggebloem of roggemeel.
Uiteraard loont het zich ook om eens een zak broodmix te proberen. AH heeft bijv. heel lekkere broodmixen.
amc