Hoe breek ik zelf tarwekorrels om een grof volkorenbrood te bakken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb tarwekorrels gekocht. Weet dat je de tarwekorrels moet breken en weken voor een aantal uren, maar hoe doe ik dit? Vijzel?
En als iemand een recept weet voor grof volkorenbrood zou dat mooi zijn!

Toegevoegd na 20 minuten:
En hoe lang moet de tarwe weken? En moeten ze gebroken worden voor of na het weken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (3)

Ik zou ook een vijzel gebruiken. Als je die niet hebt kun je misschien met een deegroller en een plank ook al ver komen
anneliez
11 jaar geleden
ik doe ze nooit breken of in de vijzel of keukenmachine ,maar week ze altijd
200 g tarwekorrels
8,75 dl water
1 pakje gistpoeder
3,75 dl warm water
375 g bloem
250 g volkoren meel
1 eetl. zout
2,5 dl honing
120 g pompoen zaden
110 g pecannoten
50 g zonnebloem pitten
Hulpmiddelen
2 brood blikken van 23 cm lang.

Voorbereiding
Laat de tarwekorrels een nacht weken in water; ze moeten net onderstaan.
Verwarm de oven voor op 180 graden C. Leg de pompoen zaden naast elkaar op een bakblik en rooster 7 tot 15 minuten en kijk na 5 minuten of ze niet verbranden. Leg de pecannoten er dan naast en rooster ze 5 a 7 minuten mee

Bereidingswijze
Schep de tarwekorrels uit het water en zet ze op met 8,75 dl water. Breng ze aan de kook, zet het vuur lager en leg er een deksel op schuin op de pan.
Kook de tarwekorrels in 1 uur gaar.
Laat ze uitlekken en afkoelen.
Maak in een kommetje een papje van gist en wat warm water en laat circa 5 minuten staan, tot het borrelt/blupt
Roer in een kom de bloem, het volkoren bloem en zout door elkaar.
Roer in grote kom de honing en het gistpapje door elkaar.
Voeg het meel in gedeelten toe en kneed het mengsel tot deeg.
Kneed het deeg 10 minuten op een met bloem bestoven plank.
Doe wat bloem op uw handen als het deeg te plakkerig is om te kneden.
Schep in een kom de tarwekorrels, de pompoenpitten, de pecannoten en de zonnebloempitten door elkaar.
Kneed dit mensel in 2 a 3 minuten door het deeg.
Vorm tenslotte een bal van het deeg. Vet een grote kom in met flink wat boter en rol het deeg erdoor.
Bedek de kom losjes met plasticfolie en zet hem op een warme plek.
laat het deeg circa 1,5 uur rijzen, tot het in vorm verdubbeld is.
Vet twee broodblikken in van 23 cm lang.
Kneed het deeg lichtjes. verdeel het tweeen, vorm er 2 broden van en leg deze in de ingevette blikken. Bedek de b;likjes losjes met plastfolie en zet ze circa 1,5 uur op een warme plaats, tot het volume van 2 broden is verdubbeld.
Verwarm de oven voor 200 graden C. Zet de broden in de midden van oven en bak ze 30 minuten op 220 graden C. Zet de oven op 180 graden en bak ze bruin 45 minuten tot 1 uur.
Bedek ze aluminiumfolie als ze te bruin worden.
Klop tegen de onderkant van de broden;
Als ze hol klinken, zijn ze gaar. Haal ze dan uit de vormen en leg ze op een rooster om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt lang maar als je ze de avond er voor in het water zet kan je ze de in ochtend aan de kook brengen en dan zachtjes laten pruttelen ,afgieten en en in een fijne zeef laten uitlekken en laten afkoelen want ze gaan wel in zijn geheel door het deeg en zijn dan smeuïg met het eten je hebt dan nog een bijt zoals ze dat noemen en anders zijn het harde stukjes
Probeer een oude koffiemolen (handaandrijving ) op de kop te tikken en stel die in op grove maling.