Hoe kan je er voor zorgen dat je heel snel groenten kan snijden met de mes?

Vaak zie je op TV chef-koks of tellsell programma (waarbij ze reclame doen voor bijv. messen) dat ze supersnel (zonder te kijken!) groente snijden. Dus terwijl ze het publiek aankijken of in de camera kijken hebben ze bijv. een wortel in flinterdunne plakjes gesneden in een paar seconden.

Ze zeggen weleens; oefening baart kunst. Maar ik heb jaren in de HoReCa gewerkt (oa. als hulpkok) en ik heb dat nog steeds niet onder de knie. Ik wil dat wel ooit onder de knie krijgen, ongeacht hoeveel tijd/moeite het kost.

Is er een manier om dat te oefenen? Of is het gewoon 'oefening baart kunst' dus zoveel mogelijk keren oefenen. Ik ben bang dat het meer is dan alleen dat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed kijken hoe ze het doen met hun vingers en dat zelf proberen en gelijdelijk aan opbouwen.
Zo heb ik het gedaan en het was meteen raak, een snee in mijn wijsvinger, nu lukt het al veel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd dit is echt een kwestie van oefenen oefenen en oefenen en uiteraard zonder een goed mes leer je het nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je kok wilt worden zal je dat moeten leren en als je chef wilt worden kan je het, conclusie héél véél doen, dus oefenen/werken in de keuken en dan niet thuis, maar onder een chef, daar leert je het. en uiteraard met goed gereedschap dus een heel goed mes, niet een duur mes maar een goed mes.

Antwoorden (3)

Het is een kwestie van een goed mes, dat op de juiste manier vasthouden, recht voor de snijplank staan en je vingers van je andere hand goed houden, verder is het oefenen. oefenen en oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie instructievideo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: goed filmpje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad oefenen, oh ja en nog wat meer oefenen en oefenen en ........
En als je gedaan hebt met oefenen dan oefen je nog maar wat meer.
Ik persoonlijk heb 7 jaar hotelschool gedaan en pas na enkele jaren in de stiel was ik ook zo snel als die mannen en kon ik snijden zonder constant naar mijn mes te kijken.
Vingers linkerhand naar binnen krollen. Mes aanscherpen net voor het snijden. Wijsvinger rechterhand op heft mes en dan een ritmische gebalanceerde beweging bij het snijden : eerst traag en dan sneller. Dus combinatie van techniek, werkmiddel en vaardigeheid. En oefenen tot je er bij neervalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site van Albert Heijn staan goede instructiefilmpjes, daar kan je veel aan hebben. Gebruik een groot en zeer scherp mes ( botte messen zijn echt gevaarlijk!!) en een houten of kunststof plank. Werk eerst heel erg langzaam. Houd de linkerhand als een klauwtje, vingers naar achteren. Zet het mes bijna met de punt op de plank en wals het mes dan naar voren. Zo snijd je met het hele mes, dus optimaal resultaat.
Alleen oefening maakt dat je het even rap kunt als een professional.Begin daar niet aan, je bent zo een vinger kwijt. Langzaam!!!