mijn moeder maakt hachee, maar het vlees valt niet uit elkaar, er zit al azijn en dingen in.. wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.3K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk heb je te snel of te heet gekookt. Het moet echt minimaal 2-3 uur lang op een pitje zo dat het net aan heel licht bubbelt, eigenlijk wil je niet kunnen zien dat het kookt. En wat voor soort vlees is er gebruikt? Dus welk soort/deel rundvlees?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bak hacheevlees altijd eerst aan, dan uien en kruiden erbij en blus het dan af met kokend water, dan de deksel op de pan en laten sudderen, zodra het water aan het verdampen gaat, weer kokend water toevoegen, zo maak ik draadjesvlees en hachee perfect klaar in een uurtje of 4.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wachten en doorkoken. Hoe langer het staat des te gaarder het word en valt het uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lekkerste hachee maak je van runder riblappen. Het vlees moet je van tevoren even op temperatuur laten komen, dus niet direct uit de koelkast verwerken.
Je doet het ook pas in de pan als het braadvet uitgebruisd is, dus als de belletjes langzaam wegtrekken.
De stukjes vlees bestrooi je met peper en meng er 1 lepel bloem door, zodat het vlees hiermee omhuld is. In het hete vet bak je eerst de uienringen of-uienstukjes en als ze bruin zijn haal je ze it de pan. Doe nog wat vet in de pan erbij en ga dan het vlees rondom bruin bakken en als het veel vlees is, kan je dat beter in porties doen, anders koelt het vet teveel af.
Doe dan al het vlees in de pan, de uien er weer bij en kruid alles met geplette- of gemalen peperkorrels. 3 kruidnagels, 1 blad laurier, 2 opengesneden cardemompeulen of gemalen cardemom. Lekker is ook 1-2 plakken peperkoek/kruidenkoek verkruimeld erdoor, maar het hoort eigenlijk niet (net als de cardemom trouwens, maar het is wél erg lekker).
Blus nu alles af met hete bouillon en rode wijnazijn en breng alles aan de kook.
Zodra het kookt zet je het op een klein pitje/sudderplaatje mét het deksel op de pan.
Laat de pan nu zeker 2 uur pruttelen maar langer mag ook. Hoe langer het suddert, hoe zachter het vlees wordt. Ik zet de pan vaak in de oven die ik al voorverwarmd heb op zo'n 100 graden C. Ik zet hem er bijna de hele middag in (zo'n 4-5 uur) en hoef alleen af en toe even te checken of er wat vocht bij moet. Op deze manier heb je gegarandeerd hachee om te zuigen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Hachee is net als erwtensoep, de volgende dag nog lekkerder.
Jouw moeder zou de pan dus , als het vlees maar niet zacht wordt, de volgende dag, als alles op het vuur weer heet is gemaakt, gewoon een paar uur in de warme oven kunnen zetten. Wel ervoor zorgen dat er genoeg vocht in de pan zit.
amc
11 jaar geleden
Ik denk dat het ligt aan de keuze van vlees
gebruik altijd hacheevlees; vraag eens aan de slager om draadjesvlees en leg hem uit welk resultaat je wilt bereiken. Lange kooktijd bij lagere temp. geeft een goed resultaat.