Kun je sauzen alleen monteren met roomboter?

Ik ga dit weekend een rode wijnsaus maken. Om het gladder, romiger en glanzender te krijgen moet hij gemonteerd worden met enkele klontjes boter. Moet dit perse roomboter zijn, of mag het ook kwalitatief goeie margarine (blueband of zo) zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Als je geen roomboter in huis hebt, kan je uiteraard ook margarine gebruiken. Om het romiger te maken zou je wat slagroom kunnen toevoegen.
Zorg er in elk geval voor dat de saus al 'klaar' is, dus op de dikte is die je wenst en neem nooit maïzena als je hem glanzend wil hebben. Maïzena maakt een saus dof!
Neem om te binden dus een roux of bruine sausbinder of laat hem inkoken.
Ook heel belangrijk; zorg ervoor dat de klontjes boter of margarine altijd ijskoud zijn als je ze aan de warme saus toevoegt en klop ze erdoor vlak voor het opdienen.
Niet meer koken, alleen opwarmen!
Oh ja, een vers takje rozemarijn aan de saus toegevoegd, maakt hem echt nog lekkerder en een scheutje rode port geeft ook een andere lekkere smaaksensatie.
Bij wild kan je er op het laatst nog wat krokant gebakken spekblokjes aan toevoegen.
Het blijft echter een feit, roomboter is en blijft het lekkerst en qua gezondheidsaspect zelfs beter. Margarine is kunstboter en is nooit hetzelfde als echte
boter. Zowel in smaak als eigenschap.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijk werkt margarine zelfs beter omdat het smeltpunt vaak iets hoger is dan van boter. Echt romig van smaak zal je saus niet worden want, Blue Band, Becel of andere merken, margarine blijft botersurrogaat, gemaakt van goedkope plantaardige olie, die qua smaak ver achterblijft vergeleken met de echte boter. Maar goed, men heeft geprobeerd de eigenschappen van boter zo goed mogelijk na te bootsen en smaken verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook room gebruiken, gekruide boter en zelfs scheutjes olijfolie. Echter voor smaak en uiterlijk kies ik zelf voor roomboter.