Hoe heet de doorzichtige lichtgebonden saus wat de groenten in China zo lekker zoutig en glanzend maakt?

en hoe bereid ik het?

Dus geen zoet / zure saus maar een zoute

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Antwoorden (8)

Tjap tjoi saus?

Of zoetzure saus?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Chinese zoetzure saus

zie link voor recept
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oester saus. Die is zoet zuur erg lekker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of er wel een aparte naam voor is, maar het recept is:

Ingredienten:
1/2 theelepel zout
1/2 theelepel vissaus
1/2 soeplepel suiker
1/2 soeplepel maïszetmeel
6 soeplepels water
1 theelepeltje rijstwijn
1/4 theeleper sesamolie
Dit bij elkaar doen en als je de groente hebt gewokt (niet te lang), op het laatst dit mengsel erbij doen totdat het bindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ps: het zoute komt door de vissaus, dus mocht je het zouter of juist minder zout willen moet je hiermee varieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een soeplepel is een eetlepel
het is voor 200 tot 300 gram groente
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en nog vergeten: door het maiszetmeel (maizena) bindt het vanzelf.
Oestersaus, als (zout) antwoord op je vraag.

En hier nog een lekker recept zodat je het meteen kunt uitproberen :)

1-2 stronken paksoi
150 gr wortels
150 gr peultjes
handvol gedroogde Shi-take paddenstoelen (toko)
2 paprika's
handvol diepvries doperwtjes
1 klein blikje maïskorrels
handvol cashewnoten (niet gezouten)
1 flinke ui flinke scheut oestersaus (toko)
flinke scheut kasripo - pittige ketjapsaus (toko)
beetje sambal (naar smaak)
4 eetlepels zonnebloem olie
zout
zwarte peper

Bereiding:
De gedroogde (Chinese) paddenstoelen ongeveer 15-30 minuten laten weken. De paksoi in repen snijden. De wortels in schuine plakken snijden. De paprika in lange repen snijden. De peultjes afhalen. De ui snipperen. Verhit de olie en fruit de ui, daarna allereerst de wortels erbij doen. Dit een even bakken, waarna de andere groenten erin kunnen op volgorde van 'gaarbaarheid'. Bijvoorbeeld eerst de Chinese paddenstoelen en als laatste de paprika's.

Zorg ervoor dat de groenten knapperig blijven. Vervolgens oestersaus en kasripo erdoorheen doen en op smaak brengen met zout en zwarte peper. Even laten sudderen. Tot slot wat sambal er door heen roeren zodat het een pittige smaak krijgt. Als laatste de cashewnoten er doorheen scheppen.

Tip: Je kunt ook allerlei andere groenten erbij doen. Denk aan bloemkool, broccoli, taugé, prei, enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maizena. Aangemaakt met een sterke kippen/vis/groentenbouillon. De bouillon is heel goed van een blokje te maken.
Neem een eetl. Maizena en leng dit aan met de bouillon tot je de juiste dikte hebt. Pas op want het bindt in de saus nog verder. Maar dan kan je het weer wat verdunnen met de bouillon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi,
Die licht gebonden saus ontstaat als je het vocht, wat bij het roerbakken vrijkomt, evt aangevuld met wat bouillon licht bind met wat aardappelmeel. Dit geeft, in tegenstelling tot bloem, of maizena een heldere binding. (ook bruikbaar om van vruchtensap een sausje te maken over pudding!) de hartige smaak bij veel Chinese gerechten word veroorzaakt door het gebruik van Ve Tsin, oftewel mononatriumglutamaat, dit is het mono-natriumzout van glutaminezuur, en komt van nature voor in onder andere tomaat, parmesaanse kaas, en moedermelk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi,
Die licht gebonden saus ontstaat als je het vocht, wat bij het roerbakken vrijkomt, evt aangevuld met wat bouillon, of wijn, licht bindt met wat aardappelmeel. Dit geeft, in tegenstelling tot bloem, of maizena een heldere binding. (ook bruikbaar om van bijvoorbeeld vruchtensap een sausje te maken voor over de pudding!) de hartige smaak bij veel Chinese gerechten word veroorzaakt door het gebruik van Ve Tsin, oftewel mononatriumglutamaat, dit is het mono-natriumzout van glutaminezuur, en komt van nature voor in onder andere tomaat, parmesaanse kaas, en moedermelk. en is verkrijgbaar in de Toko (tegenwoordig ook in deb super!)