Jahoor, bijvoorbeeld deze chocoladecake met gepelde en fijngemalen amandelen

200 gr pure chocolade van hoge kwaliteit
125 gr boter, zacht
125 gr witte basterdsuiker
4 eieren, gesplitst
200 gr gepelde en fijngemalen amandelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Fijngemalen amandelen? Je bedoelt amandelMEEL?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL bamibal! maar volgens het woordenboek is meel "graan dat tot poeder gemalen is" dus nee, geen amandelmeel.
120 gr pure chocolade
120 gr boter
150 gr basterdsuiker
80 gr cacaopoeder
3 geklopte eieren
1 tl vanille-extract

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius/Gasovenstand 2. Vet een ronde cakevorm (20 cm doorsnee) in en bestuif licht met cacaopoeder.
2. Smelt de chocolade en boter au-bain-marie. Zet het vuur uit, roer de suiker, cacaopoeder, eieren en vanille-extract erdoor en giet het in de cakevorm.
3. Bak 30 minuten in de voorverwarmde oven. Laat de cake eerst 10 minuten in de vorm afkoelen voordat je hem eruit haalt en verder laat afkoelen op een rooster. Je kunt de plakjes cake eerst 20-30 seconden opwarmen in de magnetron voordat je serveert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Franse chocoladecake;

225 gr. ongezouten roomboter,
200 gr. pure chocolade ( liefst meer dan 70 %),
6 grote eieren (gesplitst)
evtl. slagroom /ijs om erbij te serveren.

Verwarm de oven voor op 160 graden C.
vet een springvorm (23 cm.) of een gewone dichte vorm goed in.
Laat de chocolade samen met de boter au bain Marie (boven een pannetje heet water dus) smelten. Goed mengen en apart zetten om wat af te laten koelen.
Klop hierna de dooiers erdoor en zorg dat het luchtig wordt.
Mix nu de eiwitten stijf. Vouw met een metalen lepel de eiwitten snel en luchtig door het chocolade-ei-botermengsel.
Schenk het beslag in de vorm en bak de taart in ca. 1 uurtje gaar. gewoon af en toe even checken na zo'n 50 min. Door de eiwitten zwelt hij flink op, maar eenmaal uit de oven stort hij ook weer in. maakt niks uit, hij smaakt geweldig!
Lekker met een klodder slagroom of een bolletje ijs.
amc
11 jaar geleden
De van oudsher bekende arretjescake

Ingrediënten
300 gr suiker
1/2 ei
4 el cacao
1 plak gesmoten boter (magarine is goed)
1 plak kapotte maria biscuitjes

Er zijn meer recepten, dit is er een van
http://www.kookjij.nl/recept-arretjecake

------------------------------

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is dus een cake, die niet gebakken hoeft te worden!

Maar je kunt ook een lekkere cake bakken met oud brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Waar zijn die biscuitjes van gemaakt dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, vind ik ook. Hoewel dus lekker, vind ik 'm niet 'zonder bloem of meel'
Ja, je kunt een cake bakken zonder TARWEbloem. Maar je zult wel een vulmiddel moeten hebben om het cake te kunnen noemen. Veel andere graansoorten (zoals boekweit of rogge ) kunnen geschikt zijn, maar ook gemalen noten als amandelmeel, maismeel, cacaopoeder, en dergelijke.
Ze hebben wel allemaal beduidend invloed op de smaak, maar de manier van bakken blijft 'cake' (meel naar keuze, suiker, boter, eieren - waarbij je eventueel ook de suiker, de boter en de eieren kunt vervangen door alternatieven, maar van de originele smáák van echte cake blijft al snel weinig over.

Beetje experimenteren dus, afhankelijk van de reden WAAROM je een cake wilt bakken zonder tarwebloem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chocoladecake zonder bloem.

Ingrediënten:
500 gram pure fijngehakte chocolade, goede kwaliteit
6 eieren
2 eetlepels cognac
170 gram gemalen hazelnoten
2,5 deciliter slagroom
poedersuiker om te bestuiven
slagroom voor erbij

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 150 graden C. Vet een taartvorm van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier. Doe de chocolade in een vuurvaste kom. Vul een pan voor de helft met water, breng aan de kook en haal van het vuur. Zet de kom boven de pan, maar zorg er voor dat hij het water niet raakt. Roer af en toe tot de chocolade is gesmolten. Doe de eieren in een grote vuurvaste kom en giet de cognac erbij. Plaats de kom boven een pan met nauwelijks kokend water, maar zorg ervoor dat hij het water niet raakt. Klop het mengsel in ongeveer 7 minuten met de mixer op de hoogste stand luchtig. Haal van het vuur. Schep met een metalen lepel de chocola en de noten snel door het eimengsel tot het net gemengd is. Schep de slagroom erdoor en giet het in de taartvorm. Zet de vorm in een ondiepe metalen ovenschaal en giet daar zoveel heet water in dat de vorm half onder water staat. Zet hem 1 uur in de oven. Haal de vorm uit de oven en laat het mengsel afkoelen tot kamertemperatuur. Dek af met plasticfolie en zet een nacht in de koelkast. Stort de cake op een bord bestuif met poedersuiker en snijd hem in punten. Serveer met slagroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zelfs heel goed een cake maken met bijna geen koolhydraten:

Notencake (20 plakken)
- 150 g roomboter
- 50 g kokosmeel
- 40 g notenmuesli (100 g gemengde, gehakte noten, 2 eetlepels gebroken lijnzaad, 1 eetlepel kokosolie, 2 eetlepels koekkruiden, zoetstof, bijvoorbeeld stevia)
- zoetstof (1 eetlepel vloeibare stevia)
- 4 grote eieren
- 50 ml room

Mix de eieren met de boter 2 à 3 minuten. Voeg de overige ingrediënten toe en mix alles goed door elkaar. Giet het mengsel in een cakevorm. Bak de cake 40 minuten in een 180 graden voorverwarmde (150 hetelucht-) oven.
Bronnen:

2e kookboekje Grip op Koolhydraten