Hoe maak ik een lekkere niet-pittige nasi?

Ik heb vandaag wat knoflook met ui in zonnebloemolie gewokt, prei erbij (zowel het witte en een stukje van het groene), hamblokjesen doperwten. Scrammbled eitje gebakken en dit samen met de al gekookte witte rijst in de wok. Het zag wr wel aardig uit maar de smaken waren toch wel erg vlak.

Ik zou graag een basis-nasi met niet pittige smaken willen maken. ( nu ken ik alleen een goed recept voor pittige nasi.) Het lijkt mij juist lekker om dan naast de rustige smaken van de nasi juist een pittig stukje vlees in saus te eten.

Bij de chinees is de nasi ook vrij basic, niet donker door ketjap of zoiets. Ook witte rijst met ham, prei en ui en ei. Nou mijn nasi smaakte niet naar de nasi van de chinees.

Wat zou ik nog kunnen toevoegen of weg laten om de nasi toch wat spannender, wat lekkerder te maken, maar niet pittig?

11 jaar geleden
in: Koken
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij naar de nasi van de chinees moet smaken, moet je er gewoon enorme hoeveelheen ve-tsin doorheen gooien. Niet onomstreden, wel lekker ;)

Antwoorden (3)

Hee eenvoudig ; inderdaad met wat prei , ham en een eitje, (ui en knoflook zijn niet eens noodzakelijk) maar kook de rijst niet in water maar in (kippen)bouillon. Nasi is het natuurlijk niet (want nasi is officieel GEBAKKEN rijst, en de rijst van de chinees is niet gebakken) maar wel een prima basis-rijsgerecht voor bij (pittiger) vleesgerechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Oh, en gebruik basmati-rijst ; dat geeft een beduidend andere smaak dan de gewone (en nogal smaakloze) witte snelkookrijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Nasi is 'officeel' gewoon rijst (nasi is in het maleis/indonesisch het woord voor rijst). Gebakken rijst is 'nasi goreng' (gebakken banaan is 'pisang goreng') Witte rijst heet 'nasi poeti' (mijn vader vond het grappig om onze zwarte kat Poeti en de witte Itam te noemen...). Selamat malam!
de basis is goed ,prei knoflook ham en ei ik zou alleen de doperwten er uit laten,en eventueel een rood pepertje er bij doen en voor meer vlees eventueel een ham lapje fijn gesneden,en de rijst in kippenbouillon koken en dan laten afkoelen
fruit in een wok met wat olie de ui, rode peper, prei, ham [vlees]
Schep de gewokte groente en vlees naar de helft van wok en voeg beetje voor beetje het geklutste ei toe terwijl je het los roert
Als het ei gestold is doe je de rest wat aan de zijkant lag al roerend er bij
de rijst in beetjes er bij en roer alles goed op middelhoog vuur tot alles er in zit
je zit nu in de richting zoals bij de chinees ,wil je het wat smaakvoller kan je nog een beetje trassie / korianderpoeder/ gemberpoeder/ komijnpoeder er bij doen maar begin met kleine beetjes tot je de smaak hebt die je wilt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het scheelt ook al wanneer je de rijst kookt in kippenbouillon. Voeg eens een kippenbouillontablet toe aan het kookwater. Voor een lekkere niet papperige nasi moet je ook zorgen dat de rijst al van tevoren gekookt is en dus helemaal koud wordt toegevoegd. Ik maak hem zelf meestal zo;
Eerst maak ik de wok heet, doe er een beetje olie in, bak dan wat gerookte ontbijt- spekreepjes, 1 gesnipperde ui , geraspte gember en knoflook. Vervolgens doe ik er blokjes hamlap bij, maar je kunt ook kipfilet of gekookte hamblokjes nemen natuurlijk. Als het vlees gaar is, doe ik een zakje Boemboe nasi goreng (ingeweekt) erbij en evtl. een nasi groenten pakket. Heb ik er verder geen groenten in dan doe ik er 2 eieren bij, wok alles goed door zodat het ei gestold is en het meeste vocht weg is. Dan doe ik de koude rijst erbij en bak alles lekker op. Op het laatst doe ik er dunne reepjes prei bij die ik alleen even meewarm, maar knapperig laat blijven. Dan breng ik alles op smaak met peper/zout/ketjap manis en een schep sambal badjak. Dit is geen hete sambal maar wel een lekkere! Ik hou zelf niet van echt hete smaken en deze nasi is dan ook wel geurig en niet flauw, maar zeker niet te pittig.
amc