wat is de reden dat je niet met de staafmixer aardappelpuree kunt maken ?

ik heb geleerd om in de keuken houten lepels te gebruiken en niet metaal.
en ik weet dat je niet met de staafmixer aardappelen moet stampen.

maar waardoor komt dat, is dit een chemische reactie van metaal op aardappelen ??

-----------------------------------------------------------------------------------------------
uit de bron:
Maak nooit ofte nimmer een aardappelpuree met een staafmixer, want dit geeft een papperige, kleverige, onsmakelijke, behangers-slijmachtige massa.

Puree = gepureerd met een passe-vite (roerzeef)
Stoemp = gestampt met een stoemper (stamper)
De beste puree maak je met een stoemper (als het iets grover mag zijn) of een passe-vite (roerzeef, voor een gladde, smeuïge puree).
>>>Maak nooit ofte nimmer een aardappelpuree met een staafmixer, want dit geeft een papperige, kleverige, onsmakelijke, behangers-slijmachtige massa.
Dit basisrecept ...etc.

http://kookrecepten.wordpress.com/2007/09/13/aardappelpuree-aardappelstoemp/´´

Toegevoegd na 1 dag:
hartelijk dank voor de antwoorden en de reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft met metaal niks te maken.
De ouderwetse aardappelstamper, die jij stoemper noemt,
was toch ook van metaal?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vandaar mijn verbazing. de aardappelstamper (stoemper komt uit vlaams recept) is inderdaad van metaal en daar heb ik altijd mee gestampt, maar wel met houten keukengerei gewerkt altijd...
vandaar mijn verbazing !?

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat het eerder door de hoge snelheid van de staafmixer komt, waardoor de structuur van de aardappelen te fijn wordt. Zelf gebruik ik wel degelijk een metalen stamper om aardappelpuree te maken, en dat gaat prima. Een handige tip: verwarm de melk, vóór je deze aan de aardappels toevoegt, de puree wordt er nóg beter van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik zelf ook een metalen stamper, ik heb er 2 een grove en een fijne, dat is het niet, dat weet ik, nee het gaat om de staafmixer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de hoge snelheid van de staafmixer.

Andere antwoorden (2)

Omdat de messen van de staafmixer de zetmeelcellen kapot maken, de celwand is heel kwetsbaar door het koken en als de celwanden dan openscheuren komen de zetmeelkorrels vrij. In water vormen die korrels een brij (denk maar aan hoe je met aardappel de soep dikker kan maken) en wordt het een taaie massa.

Toegevoegd na 43 seconden:
Met de pureepers worden de aardappels licht door de pers geknepen, in een zo kort mogelijke tijd. Ook wordt de puree egaal glad, omdat je geen stukjes overhoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik zelf ook een metalen stamper, ik heb er 2 een grove en een fijne, dat is het niet, dat weet ik, nee het gaat om de staafmixer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je niet, mijn antwoord gaat toch over de staafmixe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat slaat op een ander antwoord, sorry. verkeerd geplaatst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha oh ok!
Om een zachte puree als resultaat te hebben die er niet uitziet als behanglijm kun je het de aardappels pletten met een stamper, nog beter is een pureeknijper, dat werkt helemaal perfect. De kunst bij het maken van een luchtige puree is dus om de celstructuur van de aardappelcellen niet helemaal kapot te maken, aangezien dan al het zetmeel uit de cellen vrijkomt. De celwanden moeten echter wel een beetje kapot koken, aangezien de aardappels anders niet gaar worden. Doordat het water met het zetmeel bindt ontstaat er een licht slijmerige structuur. Dit zorgt voor de zachtheid van de aardappel(puree). Zolang de celwanden niet helemaal kapot gaan, kunnen de slijmslierten niet samenklonteren tot grotere ballen (de behanglijmstructuur).

Gebruik nooit een staafmixer. Met de scherpe messen die hier in zitten en de veel te hoge snelheid ( je hebt geen controle meer over het proces) worden de cellen snel stukgemaakt en komt al het zetmeel vrij. Resultaat :behang lijm. Ja dat wordt ook van aardappelzetmeel gemaakt!
Klop met een houten spatel de hete melk, een klontje boter(belangrijk om goede structuur te krijgen) nootmuskaat en wat je verder gebruikt luchtig door de aardappel massa. Dan kwets je de cellen van het zetmeel zo min mogelijk.