is er kans op salmonella bij creme brulee?

Ik heb last van darmproblematiek, (waarschijnlijk ziekte van crohn, ben nog in behandeling bij het ziekenhuis) dus het lijkt mij niet handig om een salmonella vergiftiging op te lopen. Nu wil ik graag morgen voor kerst een creme brulee maken, stiekem al eerder gemaakt en opgegeten. Toch schiet nu die salmonella opeens door mijn hoofd. Is het wel veilig? Ik maak de creme brulee op de volgende manier:

5 eidooiers mengen met 100 gram suiker tot een gladde massa.

250 ml melk en 250 ml slagroom samen in een pan met het merg van een vanillestokje en het stokje zelf net niet aan de kook brengen. (tot er belletjes aan de zijkant van de pan komen) Deze warme room een kleine beetje al roerend bij het eimengsel. Dan vervolgens andersom, het eimengsel bij de rest van de warme room. Roeren tot het iets dikker word. Luchtbelletjes verwijder ik met een gasbrandertje. Dan voor 45 minuten in de oven op 125 graden. Kleine bakjes, creme brulee is ongeveer 3 a 4 cm dik. Na een tijdje in de oven gaat het wel altijd flink borrelen. Mijn vrouw vond het toen ik het had gemaakt teveel naar ei smaken (ik vond het wel lekker) Misschien te hete vloeistof en /of te lang in de oven?

Ik had ergens gelezen dat salmonella doodgaat bij 70 graden, maar ik heb alleen een vleesthermometer. Geen idee of ik die ook kan gebruiken bij het checken van de tempratuur van bijv. de room of de creme brulee zelf als ze klaar zijn.

Graag jullie advies / ideeen.

11 jaar geleden
in: Koken
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige wat misschien kans op besmetting geeft zijn de eieren, maar geloof me, die kans is heel klein..
Echt heeeeel klein
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik het geleerd heb, zijn dat op jouw manier klaargemaakt, beslist geen rauwe eieren meer. Het is dan toch al niet vloeibaar meer?

Antwoorden (3)

Hoe voorkom je een Salmonella infectie?
Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Was zorgvuldig de handen, met warm water en zeep, gedurende minstens 20 seconden. Doe dit na ieder toiletbezoek, na het verwisselen van luiers, contact met dieren en voor, tijdens en na het bereiden van voedsel (ga niet na het snijden van kipfilet met ongewassen handen verder met tomaten snijden!).
Houdt de keuken en alle keukengerei goed schoon. Gebruik keukenrol en/of vochtige keukendoekjes. Was keukentextiel regelmatig en op een niet te lage temperatuur. Gebruik een aparte snijplank voor rauwe dierlijke producten. Een glazen snijplank is in tegenstelling tot een houten snijplank goed te reinigen.
De Salmonella bacterie wordt gedood bij 70 graden Celcius. Wanneer dierlijke producten dus goed worden gegaard zijn ze absoluut veilig.
Bak eieren tot het eigeel goed is gestold, of kook eieren minstens 6 minuten. Bewaar eieren altijd in de koelkast. Producten bereid met rauwe eieren zoals, zelfgemaakte mayonaise en bavarois brengen een hoog risico met zich mee.
Gebruik bij het boodschappen doen een koeltas voor rauwe dierlijke producten. Berg bij thuiskomst de producten zo snel mogelijk op in een deugdelijke koelkast (4 graden Celcius) of diepvries (-19 graden Celcius). Koel voedsel wat bewaard moet worden zo snel mogelijk terug in de koelkast of diepries. Ontdooi bevroren voedsel in de koelkast of in de magnetron. Ook het marineren van kip en vlees kan het beste in de koelkast gebeuren. Bewaar dierlijke producten apart van andere voedingsmiddelen in een vak of lade van de koelkast.
Kaas gemaakt van rauwe melk, rauwe schelp/schaaldieren, rood vlees en dergelijke zijn voorbeelden van producten die absoluut niet geschikt zijn voor zwangere vrouwen, zieken, jonge kinderen en bejaarden.
Buitenshuis eten in restaurants, snackbars en kantines geeft een hoger risico op besmetting dan wanneer er thuis volgens bovenstaande regels wordt gekookt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
knip en plakwerk zonder bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daarom krijg ik een - ?
Volgens mij staat bij Antwoord geven; bron (optioneel) Ik geef antwoord, of dat nu in eigen woorden is of gekopieerd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag. (is het nou veilig of niet?)
Daarnaast ben ik het niet eens met een deel van de info.
Dan wordt het lastig zonder bron. Een bron is inderdaad optioneel als je zelf antwoord geeft, maar als je je informatie ergens anders vandaan haalt dan hoort een bron erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging denk ik eerder in op: jullie adviezen.
Sorry dan
In principe wordt de ei niet voldoende verhit om alle bacteriën te doden. Echter is het niet slecht voor je als je een goede gezondheid hebt. Mensen met darmklachten mindere weerstand hebben of zwanger zijn kunnen beter producten die "rauwe" eieren bevatten laten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Na een tijdje in de oven gaat het wel altijd flink borrelen."
Dan is het aan het koken, 100 graden en dus helemaal veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
creme brulee mag niet borrelen want dan is hij naar de knoppen,
en creme brulee gemaakt volgens de regels van de kunst kan niet borrelen daar deze au bain marie gebakken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er ook een recept bij?
De recepten die ik lees hebben het over 45 minuten op 125, een doet het 35 min op 105.
Veilig is het sowieso.