Met zonnebloemolie kan je aardappelschijfjes bakken. Wil je patat, dan kunnen aardappelreepjes gefrituurd worden in een pan die helemaal gevuld is met zonnebloemolie. Net zoals oliebollen en appelflappen. Dan bak je het in zonnebloemolie, en dat is dus mogelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt natuurlijk frites in zonnebloemolie bakken, maar dit is niet gezond, en na verloop van tijd "zou het kunnen"dat er nadelige gevolgen in je lichaam ontstaan.
Alle grote merken verkopen frituuroliën die goedkoop zijn, maar helaas uiterst ongezond: geraffineerde plantaardige olie, geharde plantaardige olie of geharde dierlijke vetten. Veel mensen frituren met zonnebloemolie en ook fabrikanten van koekjes gebruiken deze goedkope, geraffineerde olie. Frituren met zonnebloemolie verstoort de lichaamsfuncties. Na 7 of 11 keer zijn deze vetten explosief schadelijk geworden en vinden zelfs fabrikanten dat je er niet meer mee mag frituren.
Du de keus aan jou, één keer moet naar mijn mening kunnen, maar maak er geen regel van. Of gebruik dan een betere olie, b.v. kokos olie. Wel duurder, maar gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor voorbakken bij 150 graden is het prima om zonnebloemolie te gebruiken, maar om bij 170 tot 190 graden te frituren is zonnebloemolie te instabiel. Dat heeft nadelen voor de smaak en de gezondheid. Daarom is het beter pindaolie (arachideolie, grondnotenolie, aardnotenolie) te gebruiken, met ossewit krijg je ook erg lekkere patat, maar dat is weer erg ongezond vanwege de verzadigde vetzuren in. Ook kokosolie heeft dat nadeel overigens.
Ook voor wokken en oliebollen, alles waarbij je op hoge temperatuur bakt kun je beter pindaolie gebruiken.Voor salades is het goed om zonnebloemolie of olijfolie te nemen. In de bron een lijstje met geschikte olieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan in allerlei soorten oliën en vetten frietjes bakken.
Een oud recept voor het bakken van frietjes spreekt zelfs van met ossewit met een beetje paardevet, dit was in zwang in de meeste frituren tot de jaren 70. Toen kwamen andere vetstoffen op en geraakte dit uit de mode, nogthans gaf dit zeer smakelijke frietjes, tevens veranderde de wetgeving.
Tegenwoordig zijn we verder en weten we dat dit niet bevorderlijk was voor onder andere het cholesterolniveau en gebruiken we "gezondere" vetten.
Wil je echter frituren (?) met zeer weinig vetstof is er tegenwoordig een apparaatje op de markt dat een portie frietjes bakt met 1 eetlepel olie. Dit geeft een redelijk resultaat maar als rasechte Belg moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk het toch niet dát vind.
Geef mij dan maar een frietje gebakken in ossewit. Veeeeeeeeeeel lekkerder, en ja niet zo gezond maar twee of drie keer per jaar moet dit kunnen vind ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry nog vergeten te vermelden dat zonnebloemolie inderdaad niet de beste olie is om te frituren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik al zeker 15 jaar in zonnebloemolie frituur. De olie bewaar ik in een afsluitbaar emmertje en die vervang ik (ligt eraan of er ook kroketten e.d. mee gefrituurd zijn) om ongeveer 6x. Het gaat in ieder geval prima!