Wat betekent peterseliewortel?

Ik heb een recept van een wildgerecht en in het recept staat dat ik peterselie wortel moet gebruiken, is er een alternatief voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.7K

Antwoorden (3)

De peterseliewortel is een peterseliesoort en een zogenoemde ‘vergeten groente’. Deze wordt gekweekt om de grote witte wortel en niet om het blad. Deze wortel kan tot 15 cm lang worden en heeft een smaak die doet denken aan knolselderij en pastinaak. Het blad van de peterseliewortel kan op dezelfde manier worden gebruikt als peterselie. Overigens wordt peterseliewortel ook wel wortelpeterselie genoemd.

http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/peterseliewortel.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortelpeterselie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peterseliewortel is gewoon een (vergeten) groente, die we echter de laatste jaren weer op zien duiken. (In Duitsland ligt hij in zo ongeveer elke supermarkt). Hij ziet er uit als een kleine pastinaak (witte peen) alleen wat kleiner, en het onderscheid is makkelijker te ruiken dan te zien. Waar je pastinaak als (hoofd)groente gebruikt, is peterseliewortel meer toegepast als smaakmaker. Maar het komt zeker ook voor als groente, en is dan bij een wildgerecht natuurlijk te vervangen door alle andere soorten knollen en rapen die dit seizoen zo overvloedig levert.

Afhankelijk van het gerecht en de beet die het moet hebben, kun je peterseliewortel (als die niet verkrijgbaar is), vervangen door pastinaak (voor de "beet") of door selderijknol (voor de smaak en beet) . Die laatste is in Nederland wel goed verkrijgbaar. Soms kun je ook gedroogde peterseliewortel krijgen, die is prima voor soepen en sauzen.

Toegevoegd na 6 minuten:
In Nederland vind je peterseliewortel eigenlijk alleen bij de 'groentejuwelier' en soms op boerenmarkten. Ik kan me niet herinneren het ooit in een supermarkt gezien te hebben.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/groente.122403?q=wat%20is%20dit%20voor%20groente
(inmiddels heb ik ze regelmatig op het menu).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peterseliewortel is een wortelgewas dat hier moeilijk verkrijgbaar is.
Als alternatief kan je ook de stelen van een bos peterselie gebruiken.
Neem dan niet de gekrulde - maar de gladde bladpeterselie, die heeft veel meer smaak. Dit kan je doen als het vooral mee moet trekken in een soep of dergelijke.
Omdat het in feite een knolletje is (of langwerpig als een witte wortel) kan het ook mogelijk zijn dat het als groente meegekookt of meegestoofd moet worden.
Dan kan je hem het beste vervangen door knolselderij.
De smaak is een beetje nootachtig en naar peterselie en selderij.
Eigenlijk is het een groente die Nederland als herkomstland heeft, maar hij is vrijwel verdwenen in onze keuken. Er is echter weer een opkomst van deze 'vergeten' groente en vaak zie je hem wel in biologische groentespeciaalzaken liggen.
amc