Kan je rijst 1 dag van te voren koken?

Ik moet morgen voor 25 personen nasi maken, zou makkelijk zijn als ik vandaag de rijst al kan koken? Zo ja, moet ik het dan in de koelkast bewaren tot morgen als het afgekoeld is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
20.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst vantevoren koken gaat prima. Persoonlijk zou ik de complete nasi al maken zodat de smaak goed kan intrekken. De volgende dag kan je de nasi in een wokpan prima weer opwarmen en komt de smaak ten goede. Veel smakelijk plezier morgen!

Het beste antwoord

Jazeker. Sterker nog, echte nasi goreng wordt het lekkerst als deze met afgekoelde rijst gemaakt wordt. Nasi goreng gemaakt van net gekookte rijst wordt soms plakkerig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nasi Goreng wordt van oorsprong in Indonesië gemaakt van restjes van de vorige dag, dus met koude rijst.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goede antwoord, m.i. +1

Andere antwoorden (5)

Ja hoor dat is geen probleem want je roert dat weer door de nasi en je warmt het weer op. Pas wel op dat het niet een grote klont wordt dus tijdens het afkoelen regelmatig doorroeren. Als het eenmaal is afgekoeld klontert het niet meer zo. Bewaar het dan in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeker, dat gaat heel goed.
de andere dag gewoon opwarmen in de magnetron en smullen maar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je nasi goreng bedoelt. Dat betekent letterlijk: gebakken rijst. Het is dus rijst die eerst gekookt is en eenmaal afgekoeld weer gebakken wordt. Door het opbakken wordt de nasi lekker krokant. Het is dus juist goed, als je de rijst een dat van te voren al kookt, want alleen afgekoelde rijst kan worden opgebakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel natuurlijk: een dag van te voren. Je moet de afgekoelde gekookte rijst wel in de koelkast bewaren, omdat die anders snel zal bederven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, hoor geen enkel probleem
Probeer de rijst wel smeuiig te houden, zodat het geen massieve klont wordt, door er bijv. scheutje olijfolie door te roeren of klontje roomboter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik er altijd basmata rijst voor. Die blijft lekker, ook na een dag bewaard in de koelkast.