Hoe krijg je zo'n lekker caramel als in bijvoorbeeld een mars of twix?

En kun je dit zelf thuis maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

ingrediënten
•120 g suiker
• water
bereiding

•Giet de suiker in een pannetje en voeg er een scheutje water bij. Zet de pan op een hoog vuur. Hou alvast ook een glas met een scheutje koud water bij de hand. (Hou de kinderen uit de buurt want kokende suiker is ziedendheet.)

•Nu is het de kunst om een perfecte karamel te bereiden. Blijf bij de les en wacht tot al het water uit het kokende suikermengsel verdwenen is. Zodra het water verdampt is, zal de gesmolten suiker kleuren. Wanneer je een goudbruine karamel krijgt, schenk je voorzichtig een beetje extra water in de pan, zodat het karameliseren stopt. (Let op voor spatten!)

Laat nog een beetje van het water verdampen tot je saus dik genoeg is.
Zie bron met filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

250 gr kristalsuiker
50 gr boter, geen margarine
100 ml gecondenseerde melk
1 koffielepel vanille extract
1 bakje ijswater
Melk, suiker en boter in een pan met dikke bodem
Breng aan de kook en laat zachtjes pruttelen terwijl je roert.
Laat 5 a 10 min pruttelen en laat dan een druppel in het ijswater vallen
om te controleren of de caramel klaar is.
Haal de pan van het vuur. Voeg de vanille toe en klop met een garde. Blijf kloppen tot de fudge dik en romig is. Zorg dat je niet te snel stopt, omdat de fudge anders niet dik wordt. Blijf echter ook niet té lang kloppen, dan wordt de fudge te korrelig
Giet in een ingevet bakblik en laat afkoelen.
Smakelijk