Ja hoor, online zijn er (via google) meerdere recepten te vinden van stoofpeertjes in witte port.

Hieronder een recept uit het AH-kookschrift:

Stoofperen in witte port
Nagerecht, 4 personen
Voorbereidingstijd 20 minuten, Bereidingstijd 120 minuten

Ingrediënten
2 stokjes kaneel
1 kilo stoofperen (Gieser Wildeman)
75 gram bruine suiker
100 ml gembersiroop
200 ml witte port

Bereiden
Schil de peren, maar laat de steeltjes eraan zitten.
Ze ze allemaal naast elkaar in de pan (of schaal).
Voeg alle ingredienten toe en laat de peren ongeveer 2 uur stoven.
Vul eventueel aan met water zodat ze wel allemaal in het vocht liggen.
Vocht binden en eventueel rozijnen of cranberries er in verwerken.

Heerlijk met chocolademousse en/of ijs.

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=369757
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heerlijk !

Andere antwoorden (2)

Ja, hier heb je ook nog een recept van stoofpeertjes met witte port.

Stoofpeertjes in witte port.

2 kg stoofpeertjes (bv Gieser Wildeman) – 4 dl witte port – 100 gr suiker – 3 steranijs – 1 kaneelstokje – 10 jeneverbessen – 1 tl venkelzaad – 1 vanillestokje – schil van ½ sinaasappel – 2 el aardappelmeel + water – citroensap

Schil de peertjes en haal via de onderkant met een appelboor het klokhuis eruit. Laat het steeltje eraan zitten. Besprenkel met wat citroensap tegen verkleuren.
Schil een ½ sinaasappel, schraap de witte binnenkant van de schil eraf en snij in dunne sliertjes. Breng de port met de andere ingrediënten, behalve het aardappelmeel, aan de kook. Zet de peertjes er rechtop in en vul evt aan met water zodat ze onder staan. Laat op laag vuur 1-2 uur zachtjes koken tot ze gaar zijn.
Schep de peertjes uit de pan en zet ze rechtop in een schaal. Zeef het kookvocht en laat het tot de helft inkoken. Voeg het aangelengde aardappelmeel toe en laat het roerend licht binden. Giet de saus over de peertjes en laat afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker gaat dat. je kunt heteigenlijk met alle dranken doen die jij lekker vindt
Een kleine aanvulling op de recepten van de 2 vorige beantwoorders.
Wanneer je toch rode peertjes wilt hebben moet je er wat kleurstof bij de port doen.
er is ook speciale rode suiker te koop om stoofperen te bereiden.