hoe maak je een snelle simpele knoflooksaus zonder mayo ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
19.9K

Het beste antwoord

Ingrediënten voor 4 personen
- half schaaltje magere yoghurt

- 1 koffielepeltje provencaalse kruiden (AH)

- 1,5 koffielepel knoflookpasta uit potje of 1,5 knoflookteentje

- zout (proeven totdat het op smaak is)

- witte peper (optioneel)

eventueel nog wat kleine stukjes komkommer om er een tzatziki achtig effect aan te geven.

Bereidingswijze
Heel simpel. Voeg bij de magere yoghurt alle ingredienten toe. Even flink kloppen, belangrijk is om zelf even te proeven of het op smaak is en voila je eigen knoflooksausje op basis van yoghurt is klaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt het ook maken met een magere yoghurt echter vind ik het minder lekker daar de yoghurt een eigen sterke smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- 200 ml creme fraiche
- 3 tenen knoflook, fijn gesneden of geperst
- zout / peper
- handje basilicum of koriander, fijn gesneden

Alle ingrediënten goed roeren, heerlijk!
Ik voeg er graag in julienne gesneden reepjes komkommerschil aan toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een zure saus wilt zou ik olie en azijn roeren tot het gemengd is en er dan een geperst teentje knoflook aan toevoegen en peper en zout desgewenst. Dat is de simpelste oplossing maar ziet er niet zo fraai uit omdat het niet dekt.
Je zou ook kwark of zure room/creme fraiche ( de beste opties) kunnen nemen, knoflook erbij plus peper/zout; dat ziet er mooier uit. Eventueel kruiden toevoegen, dus fijngesneden peterselie, bieslook, dille, venkel of wat je voorhanden hebt plus een ragfijn gesneden uitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze is ook lekker
1 a 2 knoflookteentjes uit pers
4 a5 flinke lepels volle yoghurt
1 eetl. peterselie heel fijn gesneden
begin met een 1/2 eetl.en dan proef je of je de rest er ook bij wilt tot 1 eetl gembersaus
meng dit goed door elkaar en laat het in de koelkast tot gebruik

Toegevoegd na 1 minuut:
en zout / peper naar smaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met Griekse yoghurt kan je ook een heerlijke knoflooksaus maken. Die yoghurt is milder en wat dikker dan de 'gewone' uit de koeling.
Knoflook, peper en zout, optioneel wat suiker en verse kruidjes als peterselie/bieslook. Gehakte munt is er ook lekker door.

Ook heerlijk; In een pannetje veel teentjes knoflook gaar laten worden in half olijfolie en half room. (slag-of kookroom) zodat de room iets inkookt. Pureren met de staafmixer en op smaak maken met citroensap, zout, flink wat peper. Af laten koelen.

Ook met fritessaus en yoghurt als basis is een lekkere combi.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker ja, met griekse yoghurt. +
amc
11 jaar geleden
Jij weet wat ik bedoel! (^-^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super lekker met griekse yoghurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn ongeveer de verhoudingen van je tweede recept?
amc
11 jaar geleden
Net zoals ik schrijf; half yoghurt/half olijfolie dus als je bijv. 100 ml. yoghurt neemt dan doe je er evenveel olijfolie bij. Ligt er dan net aan hoeveel saus je wilt maken. De hoeveelheid knoflookteentjes ligt aan de soort knoflook die je hebt en jouw eigen smaak. De knoflook met het gedroogde velletje eromheen is bijv. lang niet zo mild als de kleine verse bolletjes waarvan de huid nog niet gedroogd is. Diie zitten meestal in een mandje en zijn heel vers, misschien heb je ze wel eens gezien? In elk geval hoe meer teentjes je neemt, hoe sterker de knoflooksmaak. Doordat je ze meekookt worden ze natuurlijk ook milder. Daarom kan je er best wat teentjes indoen. Ik doe er bijv. wel een hele bol in, maar maak dan ook een flinke kom saus.
Probeer deze eens.

TURKSE KNOFLOOKSAUS

300 gram Griekse of Turkse yoghurt
12 tenen knoflook
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel citroensap

½ dl. olijfolie
zout en peper
1 volle eetlepel fijngesneden munt

Meng door het citroensap een beetje peper en zout (de saus kan later verder op smaak gebracht worden) en klop de olijfolie hierdoor.
Meng alle andere ingrediënten uitgezonderd de munt en roer het oliemengsel erdoor tot een gladde saus. Roer de munt door de saus en breng zonodig verder op smaak met peper en zout.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.veit.nl/76779-turkse-knoflooksaus