Hoe maak ik echte Chinese satesaus, zoals in het restaurant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.5K

Antwoorden (5)

Zoals ik al zei in mijn reactie bij de vraag is satésaus van oorsprong een Indonesisch bijgerecht. Bij de Chinees kun je wel meer Indonesische gerechten krijgen, maar die zijn allemaal 'verChineesd'. Een Indonesische babi pangang bijvoorbeeld lijkt totaal niet op de babi pangang die je bij de Chinees koopt.

Maar goed, dit is een recept voor een eenvoudige pindasaus.

- 4 eetlepels pindakaas
- 4 eetlepels zoete ketjap
- 1 eetlepel azijn
- 1,5 el. suiker
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 1 theelepel ketoembar
- 1 theelepel djinten
- 1 theelepel laos
- 1 theelepel sambal
- kokend water

Fruit de ui en de knoflook in wat olie tot ze een beetje glazig zijn. Zet het vuur lager en voeg de pindakaas toe en de rest van de ingrediënten toe. Voeg daarna beetje bij beetje kokend water toe tot de saus de gewenste dikte heeft. Laat het geheel nog heel even op een zacht vuur opstaan. Vooral niet te lang laten koken, want dan gaat de olie uit de pindakaas zich losmaken en hou je een brokkelige prutje met een laag olie over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind niet dat de satésaus bij alle chinezen hetzelfde smaakt. Je hebt lekkere en minder lekkere, zoetere en pittige. Ze zullen misschien de indische kruiden vervangen door Chinese kruiden. Uien kom ik ook zelden tegen in de chinese satésaus, misschien gebruiken ze die niet. Soms proef ik ook kokos (santen). Het blijft toch een kwestie van proberen denk ik.
Pindasaus
100 gr sjalotjes, 50 gr verse knoflook, 25 g verse gemberwortel, 1 a 2 eetl. chilipoeder, 2 theel. gemalen koriander, 1 eetl. koud water, 2 eetl. olie, 1 eetl. suiker, 1 theel. zout, 1/2 theel. vetsin, 1 1/2 eetl. lichte Chinese sojasaus, 50 gr pindakaas, 6 dl kokosmelk, 1/2 dl warm water, 250 gr gemalen pinda's

Pureer sjalotjes, knoflook en gember. Roer chilipoeder en koriander door het water. Verhit de olie in een wok en fruit hierin het gepureerde sjalotjesmengsel 1 minuut. Voeg het chilipoeder- koriandermengsel toe en roer alles goed dooreen. Voeg suiker, zout, ve-tsin, sojasaus en pindakaas toe en bak het mengsel even door. Voeg kokosmelk toe en breng het geheel aan de kook. Laat zachtjes doorkoken tot de olie aan het oppervlak drijft. Roer het warme water door de saus en vervolgens de pinda's, roer totdat alle ingrediënten zich goed hebben vermengd. Laat daarna nog enkele minuten doorkoken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de chinese keuken worden natuurlijk ook chinese kruiden gebruikt en smaakversterkers zoals ve-tsin.

vetsin is een niet ongevaarlijke toevoeging aan een recept.
al jaren wordt er gewaarschuwd voor hartkloppingen, voor kanker en het is ook schadelijk voor de hersenen, kan het hormoonsysteem ontregelen. wat resulteert in eetlust-verhogende werking = obesitas.

antwoord: het chinese aspect aan indonesische satésaus is de smaakversterkers, zoals ve-tsin.

uit de bron:

Smaakversterker E 621 (ve-tsin, MSG) en obesitas

Tegenwoordig willen veel mensen zo snel mogelijk een maaltijd op tafel zetten die zo goed mogelijk smaakt.
Daar is op zich niks mis mee, maar de voedingsmiddelen-industrie speelt hier natuurlijk graag op in. Veel kant-en-klaar producten, soepen, sauzen, bouillons, vleeswaren, enz. bevatten de smaakversterker E621 (ook wel mononatriumglutamaat, MSG of ve-tsin genoemd).
Het is een relatief goedkope manier om smaak aan voedingsmiddelen te geven.

Smaakversterkers in de voeding
Aan een snelle, makkelijke en goedkope eetstijl zitten absoluut nadelen voor de gezondheid. Zo is uit veel onderzoeken gebleken dat E621 een neurotoxische (schadelijk voor de hersenen) en een eetlustverhogende werking heeft doordat dit het endocriene systeem (hormoonsysteem) kan ontregelen. Dit hormoonsysteem regelt namelijk uw honger- en verzadigingscentrum.

Grotere kans op obesitas door smaakversterkers
Het ontstaan van overgewicht en obesitas ligt weliswaar ten grondslag aan een positieve energie balans (meer calorie-inname dan verbruik) maar er spelen meer factoren een rol die de calorie-inname ‘onevenredig’ doen toenemen. De literatuur wijst onder meer in de richting van gedrags- en verslavende factoren die de ‘setpoint’ van de honger en verzadiging beïnvloeden. Als deze factoren geen rol zouden spelen zou er ongetwijfeld minder sprake zijn van overgewicht en obesitas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of hij net zo wordt als in het restaurant waar jij gewend bent hem te eten, kan ik niet garanderen. Hij is echter wel lekker en meer Chinees dan Balinees.
Hij smaakt zoeter dan de Indonesische.

Je hebt nodig;
6 eetl. pindakaas,
een beetje water,
6 el. donkere soyasaus,
3 el. lichte soyasaus,
6 el. sesampasta (of fijngemalen sesamzaad)
een beetje sesamolie,
2 el. sherry of rijstwijn,
4 theel. witte azijn (appelazijn is ook lekker)
2 el. honing of suikerstroop,
4 t. geperste knoflook,
2 theel. geraspte verse gember.

Als ik verse koriander in huis heb, doe ik die er gehakt ook bij en hak vaak een rood pepertje erdoor voor extra pittigheid, maar dat ligt net aan mijn stemming.;)

Ik doe alles in een keukenmachine en laat mixen. Is de saus dan te dik, doe ik er al roerend wat heet water bij tot ik ong. slagroomdikte heb.
Vervolgens warm ik hem op in de magnetron. Heb maar 5 pitten en meestal staat de wok in het midden en is het lastig met al die pannetjes.
Zo heb ik alles gelijktijdig klaar (^-^).

Je kunt natuurlijk alles ook op het vuur roeren en warmen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zult moeten proeven en bijmengen tot je de juiste zoete of pittige smaak hebt die jij wenst. Ik heb bewust weinig zoetstof aangegeven want je kunt er beter bij doen dan eruit halen. Evtl. kan je er dan suiker bij doen of honing/stroop.
amc
11 jaar geleden
Koop bij Lidl de satéssaus en doe er wat peper en zoete ketjap bij!
Veel beter kan je het echt niet maken,probeer het in iedergeval!
Echte chinese satesaus bestaat volgens mij niet,wel hindoestaanse maar die staat echt stijf van de peper!
Succes eet smakelijk!