Welke wijn kan ik het best serveren bij tamme eend in sinasappelsaus?

Voor de Kerst willen wij graag tamme eend in sinasappelsaus serveren. Dit tezamen met aardappelpuree en waarschijnlijk worteltjes.
Maar wat voor wijn kan ik hier nu het best bij serveren?
Het mag best een wijn van 10,- euro zijn. Maar niet meer dan 15,-.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.4K

Het beste antwoord

Eend
Algemeen: rijke rode wijn zoals bijv. Pomerol, Saint-Emilion, krachtige Bourgondische of Australische Pinot Noir, Shiraz.
Met sinaasappel: rijke, niet helemaal droge of enigszins zoete witte als Australische Chardonnay of Duitse Spätlese.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.mitra-winkel.nl/wine--food

Toegevoegd na 7 minuten:
Het staat aan de linkerkant bij:welke wijn waarbij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel ga straks even op die site kijken +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks, het beste antwoord.

Andere antwoorden (5)

Volgens de advieslijst van BYO :

Een rode Loire-wijn type Chinon, Bourgeuil of eventueel een rode Sancerre of Pinot Noir. Een Saint-Emilion Grand Cru of een rode Graves. In wit behoren ook een goede Gewürztraminer of een Riesling Auslese tot de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top! Dank voor het antwoord! Ik ga die site eens even goed bekijken! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben beslist geen wijnkenner, maar volgens mij zitten daar wel betaalbare wijnen tussen. De witte zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel gewaagd om een witte te schenken.. misschien wel leuk om dat te doen. Net even anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, zoveel verstand heb ik er dus duidelijk weer niet van. Volgens mij moet je gewoon drinken wat je lekker vindt ;)
Wild (ook al is je eend tam) wordt in ieder geval het meest/beste gedronken met rode wijn.

Ik zou zelf een wat steviger rode wijn nemen, te denken valt aan een Shiraz, Merlot of Pinot Noir.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zag even niet dat het in sinaasappelsaus was, dan verandert het verhaal wat!

Dan zou ik het midden houden tussen een zoete en een droge witte wijn, Duits of eventueel Australisch. Een Chardonnaytje bijvoorbeeld.

Als je echt precies wilt weten wat je er exact bij kan serveren, zou ik zelf even naar de lokale wijnzaak gaan. Meestal vinden ze het wel leuk om je wat uit te leggen over de verschillende wijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat ik de vraag stelde zat ik ook aan een Merlot te denken. In ieder geval dank voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip ; wijnhandel vragen.
Ondanks alle boeken die er reeds geschreven zijn moet je gewoon de wijn drinken die je het lekkerste vindt, of dit nu witte, rosé of rode is. Alleen een zeer zoete wijn zou ik er niet bij drinken, die kun je beter reserveren voor bij het dessert.
Het is al een tijdje achterhaald dat men dié bepaalde wijn bij dát bepaalde gerecht moet drinken.
Ik stel voor dat je eens rondkijkt en van de wijnen die je aanspreken een flesje in huis haalt, enkele dagen laten rusten en dan eens proeven. De wijn die je het beste bevalt, die wijn moet je dan maar in huis halen voor bij je eendje.
En anders moet je het eens proberen met iets anders dan wijn. Wat er ook lekker is bij eend is een lekkere Grimbergen, maar ja ik ben dan ook een echte bierdrinkende Belg :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even een snelle tip:
probeer eens gebakken witloof i.p.v. de worteltjes is ook heel lekker bij die eend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor het meedenken +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan
Neagles Rock Cabernet - Shiraz 2009, Australië - Clare Valley

Cabernet Sauvignon en Shiraz heeft in de neus overweldigend rijp fruit van zwarte bessen, met daarnaast
aroma’s van witte peper. De smaak is krachtig, met terugkerend rijp fruit en diepgang. Blijft heerlijk lang
hangen. Ideaal bij stevige gerechten als wild, rood vlees en grillades.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn persoonlijke favoriet is de 'Chateauneuf du Pape' een fantastische Rhône wijn. Ik kan niet garanderen dat hij onder de €15,- is, maar ik heb hem zelf wel eens voor minder gekocht in een aanbieding. Hij is het alleszins waard!

Vooral bij de sinaasappelsaus die vaak Grand Marnier als begeleider heeft of soms port (althans bij mij) is de wijn heerlijk vanwege zijn iets zoetige kruidigheid.
Een Rhônewijn past erg goed bij dit gerecht maar een lichte Bourgogne of Beaujolais kan ook lekker smaken hierbij. Is de smaak van de saus aan de zoete kant, dan loop je de kans dat de tannine van een rode wijn wat al te scherp kan aankomen en vooral bij een Bordeaux kan je hier last van hebben. De wijnen die ik heb aangegeven kunnen er wél tegen.
Heb je toch liever witte wijn, dan smaakt een ietwat mollige witte wijn er ook uitstekend bij zoals bijv. een Gewürztraminer.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als ik nog een tip mag geven; Nadat je de eend gebakken hebt en je gooit het bakvet weg, bewaar het dan in een bakje. Gebakken aardappeltjes in eendenvet gebakken zijn zo heerlijk!
Als groente erbij zijn ook haricots vert in een plakje katenspek gerold en even in de oven gebakken, ook heerlijk net als een lichte veldsla salade of gebakken champignons met zilveruitjes en evtl. krokante spekblokjes.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede Chateauneuf du Pape kost gegarandeerd meer dan €15,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de tips! +
Dat bewaren van dat bakvet is ook een goede tip! Ga ik zeker doen!
De haricoverts in de katenspek gaat niet lukken want er zijn er 2 die geen varkensvlees eten. Maar het idee klinkt goed
amc
11 jaar geleden
Oh, je kunt ze ook heel goed in runderrookvlees wikkelen, is ook erg lekker! 6à 8 boontjes (wel gaar) in een plakje rookvlees, op een ovenschaal verdelen met de naad naar beneden en 10 min. onder de grill of in de warme oven, tot het rookvlees knapperig en de boontjes warm zijn.
amc
11 jaar geleden
WWDiver@ https://www.wijnvoordeel.nl/index.php?cat=c36
Je hebt geen gelijk. Hier zijn de wijnen goed te betalen.
amc
11 jaar geleden
Stephanie@ Wat trouwens ook een lekkere volle droge witte wijn erbij is; Chardonnay en Monbazillac is ook een heerlijke wijn.
amc
11 jaar geleden
Wist je overigens dat het ook heerlijk is om röstirondjes erbij te serveren ipv. aardappelpuree? Als je sowieso al van plan was om de eend in de oven te garen, zet je gelijktijdig de röstirondjes erbij in een ovenschaal. Na 6 min. zijn de filets gaar en die moeten toch nog enkele minuten warm afgedekt rusten. Nadat je het vlees in plakjes hebt gesneden en nog 1 min. inde ven hebt gezet, is de rösti ook klaar en bruingekleurd. Scheelt een hoop werk en een pan. (^-^).