Ik heb mayonaise gemaakt maar het schift ik heb alles geprobeerd om het te verhelpen maar het lukt niet kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.9K

Antwoorden (7)

Als je echt 'alles' geprobeerd hebt, helpt niets :)

Een staafmixer schijnt in deze gevallen wonderen te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het toevoegen van de olie is het moment waarop het mis kan gaan. De mayonaise gaat schiften en valt uiteen in vlokjes ei. Maar geschifte mayonaise kun je redden. Probeer de boel in eerste instantie weer te mengen door een eetlepel kokend water toe te voegen, en snel te mixen. Als dat niet helpt, neem dan een schone kom en klop daarin een eidooier op. Voeg vervolgens langzaam de geschifte mayonaise toe en blijf mixen totdat alles goed is gemengd. Mix er tot slot wat olie en citroensap doorheen en klaar (en gered) is je mayonaise. Werk inplaats van met de gewone mixer, met de staafmixer, dan moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mayonaise in de schift zit kan je er niks meer aan doen. Dan moet je nieuwe maken. Je kan nog wel een beetje van je geschifte mayonaise bij je goeie mayonaise doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van het vrouwelijk geslacht bent kan het zijn dat je tijdens een bepaalde tijd van de maand onmogelijk mayonaise kunt maken zonder dat deze schift. Nu zullen er mensen zijn die gaan roepen dat dit een fabeltje is maar het is wel degelijk zo. Eén van mijn vrouwelijke commis heeft hier tijdens de bewuste periode ook problemen mee.
Maar nu hoe maak je mayonaise:
2 eidooiers
1/2 L olie
Scheut azijn (naar smaak)
Mosterd (naar smaak, kan ook weggelaten worden)
Peper (ik gebruik hiervoor een mengeling van witte, zwarte, roze en groene peperbollen)
Cayennepeper (als je het iets pittiger wil)
Snuifje muskaatnoot
Zout

Eierdooiers mengen met de mosterd kruiden en een klein beetje azijn, dan de olie met kleine beetjes toevoegen terwijl je flink blijft roeren.
Als de mayonaise gemaakt is even proeven en verder op smaak brengen zoals gewenst.

Als je alles doet zoals het hoort zou je dan mayonaise moeten hebben, mocht ze onderweg toch schiften probeer dan eens het volgende:
neem een propere kom met enkel eetlepels handwarm water en voeg hier zeer langzaam en onder voortdurend roeren de geschifte mayonaise aan toe.
Hopelijk heb je hier wat aan en ik zou zeggen smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik het niet dat er eentje ging beginnen roepen dat het een fabeltje is!
Ik heb ook niet gezegd dat dit bij elke vrouw zo is alleen bij die bewuste jongedame. (of je het nu gelooft of niet)
En mocht het je interesseren ook in mijn keuken wordt Hygiëne met een hoofdletter geschreven!
En als we dan toch over fabeltjes bezig zijn:
Ik maak de beste mayonaise zonder al mijn ingrediënten op kamertemperatuur te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben nu niet bepaald een jonge aap hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niettemin ben ik wel heel benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan even informeren bij de K.U.L. blijkbaar is daar een professor die het zou onderzocht hebben en die zou hebben vastgesteld dat 1 op de 8000, of zoiets, vrouwen tijdens de bewuste periode bepaalde afvalstoffen uitademt. En verder ben ik kok en geen scheikundige of zo.
Ik weet alleen wat wij proefondervindelijk hebben vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen kok en geen scheikundige maar ik weet wel heel zeker dat 100% van de mensen afvalstoffen uitademt, menstruerend of niet. Overigens is een professor uit Leuven me nog steeds een antwoord schuldig over zoetstoffen. Ik heb hem een halfjaar geleden gevraagd waarom chemische zoetstoffen wel een insulinerespons zouden uitlokken en plantaardige niet. Niet dat dat mijn vertrouwen in de KUL meteen teniet doet maar eerst zien, dan geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als je het wil zien zal ik de bewuste jongedame eens vragen wanneer het zo ver is en dan moet je maar eens langskomen dan kan je het inderdaad zelf zien.
Ik wou het in het begin ook niet geloven maar ik heb het zelf al meerdere keren mogen vaststellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik twijfel niet aan je waarneming maar wat daar precies de oorzaak van is is punt twee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is, zoals mensen met gezond verstand al vermoedden, onzin. Het is een oude Franse volksmythe. De eerste indicaties dat het onwaar is kun je vinden in het feit dat vrouwen in Engeland dit niet geloven. Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (in Tours overigens, niet bij de K.U.L.) en ook hier werd het effect niet gemeten. Andere onzinnigheden die worden verteld (en geloofd!) over mayonaise zijn dat je het niet kunt maken bij volle maan en dat het mislukt als de eieren en de olie niet op dezelfde temperatuur zijn. Lees het volgende artikel als je meer wilt weten over de scheikundige mechanismen achter het maken van mayonaise:
http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltext?fulltextid=922804 Feromonen, zweet en dergelijken kun je rustig toevoegen aan mayonaise, de smaak wordt er mogelijk minder aangenaam van, maar de emulsie kan nog steeds tot stand komen, anders zou aioli ook een onmogelijk iets worden. Waarom geloven mensen dit soort fabels dan toch? Als het eenmaal gesuggereerd is gaan vrouwen hierop letten. Ze vallen dan ten prooi aan de zogenaamde 'experimenters bias' waarbij onbewust gevallen waarbij de mayonaise lukte ondanks de menstruatie worden vergeten en gevallen waarbij de mayonaise mislukte tijdens de menstruatie wel worden onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk jongens, heren en dames, het interesseert me niet of jullie het nu wel of niet geloven maar ik weet wat ik reeds meerdere malen heb mogen vaststellen.
Dit is alles wat ik hier nog over kwijt wil, wie het wil geloven, goed, wie het niet wil geloven ook goed.
Diegenen die de discussie willen blijven verderzetten doen maar, het zal dan zonder mij zijn want hier ga ik het i.v.m. dit onderwerp bij laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na de uitstekende uitleg van bierkaai denk ik dat we er wel uit zijn. Er is gewoon altijd een discrepantie tussen interpretaties van persoonlijke waarnemingen en wat daar wetenschappelijk gezien van klopt. Zo heb ik al talloze discussies achter de rug over MSG/E612 met mensen die bij hoog en bij laag beweren dat 'opvliegers' die ze ervaren na Chinees eten door die MSG/ve tsin komt. Dat is ook iets dat heel goed onderzocht is en waarvoor geen splinter aan te tonen is in dubbelblinde onderzoeken. Ik geef daarbij onmiddellijk toe dat een dubbelblind onderzoek met menstruerende vrouwen een stuk lastiger te organiseren is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
E621. Typefoutje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WWDiver doet er op zich verstandig aan geen interesse te tonen in wat wij wel en niet geloven. Ze zou er echter ook verstandig aan doen zo af en toe haar eigen mogelijkheden tot het vaststellen van verschijnselen in twijfel te trekken. Dat is het begin van het vergaren van echte wereldkennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als bierkaaitje dan toch zo hevig is in het vergaren van kennis moet hij of zij daar dan maar eens mee beginnen en effe gaan kijken op mijn profielpagina dan zou hij/zij zien dat ik geen ze maar een hij ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ja nog iets, de vraag was over mayonaise maken, hebben jullie daar al een antwoord op?
Om geschifte mayonaise te redden, doe je een dooier en 1/2 theelepel mosterd in een schone kom. Klop dit goed door elkaar en voeg dan de geschifte mayonaise toe. Als door een wonder is de mayonaise weer goed.

Toegevoegd na 58 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/978294/Mayonaise
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg op de eerste plaats dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn.
dan alle ingredienten monteren, zorg er voor dat je de olie langzaam ( in een dun straaltje) bij de dooiers giet.

Als jij in de plotselinge kou komt krijg je kippenvel, de mayonaise gaat de schift in als er plots iets kouds bijkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie moet je echt heeeeeel langzaam toevoegen. Vaak gaat dat te snel, waardoor ie in de schift schiet.