wie heeft het recept voor Chilisaus.?

Ik heb ooit een recept gehad om zelf een zoet-zure chilisaus te maken. Van oorsprong was het Indonesisch geloof ik. Ingredeienten waren o.a. Fijn gehakt worteltje, fijngehakt pepertje, azijn, suiker, water en het meest verrassense gebrande fijngehakte pinda's.

Wie kent de juiste verhoudingen. Deze zijn erg belangrijk bij het inkoken van de saus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Bedoel je die helder oranje-rode saus die je vaak bij kip of over loempia's doet?

Ik maak hem als volgt;

Doe in een steelpannetje 100 ml. rode peper in kleine blokjes, 250 ml. suiker, 200 ml. heldere rijstazijn, 2 t. knoflook, heel fijn gehakt, 1 eet. verse gember geraspt of in hele kleine blokjes, ½ theel. zout.
Voor loempia kan je er slierjes wortel en rettich door doen en voor kip mag hij iets scherper gemaakt worden.
Verwarm alles en kook dit zachtjes tot het siroopachtig wordt. Een beetje binden mat wat maizena mag natuurlijk ook als je dat wilt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Chilisaus .
Benodigdheden:
24 rijpe tomaten, 8 uien, 4 rode paprika's, 0,6l azijn, eetlepel zout, theelepel kaneel, theelepel chilipoeder, theelepel gemalen peper, eetlepel scherpe mosterd, 350 gr. suiker, theelepel gemalen kruidnagel, 100 gr. bakgember.
Bereiding:
De schil van de tomaten verwijderen, aan zessen snijden en ook de pitten verwijderen. De uien ook klein snijden,evenals de paprika en de gember. Dit met de overige ingredienten in een zware pan doen en aan de kook brengen. Dan het vuur laagzetten, en de massa gedurende 3-4 uur heel zachtjes laten sudderen. Dan zeven en eventueel in schone potjes doen. Blijft in de koeling 2 weken goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 rode pepers
2 tenen knoflook
175 ml water
75 ml witte azijn
200 gram suiker
1/2 eetlepel zout
1 eetlepel maizena
scheutje water
Houd rekening met de hitte van de pepers. Ik heb uiteindelijk half om half de pitjes verwijderd. Snijd hiervoor het groene kapje er af en rol de peper tussen je handen heen en weer. Hierdoor komen de zaadjes los te zitten en kun je die zo verwijderend zonder dat het aan je handen komt. Rode peper sap of dat wat aan de pitjes zit is super scherp en wil je niet in je ogen of op je huis krijgen.
Snijd de pepers en de knoflook in grove stukken en hak het in de keukenmachine heel fijn.
Doe het water, de azijn, de suiker en het zout in een steelpan en voeg daaraan de peper/knoflookmix toe. Breng het aan de kook en laat dit drie minuutjes pruttelen.
Vermeng de maizena met het water tot een papje en giet dit beetje voor beetje bij de kokende vloeistof tot de saus begint te binden en de juiste consistentie heeft gekregen.
Laat afkoelen en bewaar in een pot of fles die je met heel heet water hebt afgewassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoetzure chilisaus.

Ingrediënten:

8-10 rijpe (vlees)tomaten

2 grote groene appels

15 dadels

100 gr rozijnen

100 gr sultanarozijnen

1 dl natuurazijn

1 tl kaneelpoeder

1 tl paprikapoeder

4-5 Spaanse pepers

50 gr bruine basterdsuiker

Bereidingswijze:

Alle ingredienten fijnsnijden en op de suiker na in een middelgrote pan met dikke bodem al roerend goed mengen. Mengsel aan de kook brengen, vuur iets lager zetten en in 20 minuten tot een moes koken. Pan van het vuur halen en het mengsel door een zeef weer in de pan doen.

Suiker toevoegen en boven matig vuur al roerend oplossen. Mengsel weer aan de kook brengen en nog eens 10-15 minuten laten inkoken tot een dikke saus.

In hete, gesteriliseerde potten of flessen gieten en direct afsluiten en laten afkoelen.

Als je een dikkere saus met stukjes wilt, kunt je het zeven overslaan.

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1086611/Zoetzure-chilisaus