Hoe flambeer ik veilig?

Ik wil de vlam niet in mn gezicht krijgen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Een paar tips voor wie eens wil experimenteren; Flamberen accentueert de smaak van gerechten. Braad het vlees eerst aan en flambeer dan, vóór je het vlees verder stooft. Gebruik goede, flink alcohol houdende, drank. Zet de afzuigkap af. Zo’n vuurzuil trekt snel naar boven en voor je weet staat zo’n (beetje vettige) afzuigkap in de fik. Leg een goed passende deksel naast de pan. Verwarm een eetlepel van de drank (cognac, armagnac calvados of iets dergelijks) in een grote soep-opscheplepel door de lepel even boven een kleine gaspit te houden. Als de drank verwarmd is moet je de lepel schuinhouden en de vlam erin laten komen. Dan meteen uitgieten boven het te flamberen vlees. Contact met het vet in de pan geeft even een enorme vlam. Probeer dus zoveel mogelijk alleen het te flamberen vlees te begieten. Na een paar seconden zal het vuur doven. Blus dan snel af met de wijn die erbij hoort. Gaat het vuur niet meteen uit sluit dan de pan met de deksel. En giet na een paar seconden alsnog wijn en bouillon over het vlees. Veilig om met twee personen te doen.

Toegevoegd na 56 seconden:
http://ministerieetenendrinken.nl/?p=5408
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Veilig flamberen? Let op de volgende punten:

Afzuigkap uit, om te voorkomen dat de vlam in de pijp slaat.
Niet met je hoofd of mouw boven de pan hangen als je de drank aansteekt
Houd altijd een deksel bij de hand om in geval van problemen het vuur snel te kunnen doven
Pak een lange aansteker (openhaard of fornuis aansteker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
http://www.foodtube.nl/video/20/Flamberen

Op dit filmpje zie je wat er gebeurt. Het is helemaal niet moeilijk.
Zorg er voor dat de ruimte om je fornuis vrij is van brandbare stoffen zoals een gordijntje ofzo en zet de wasemkap uit.
Meem altijd een pan met lange steel en laat die eerst iets warmen. Giet er een alcoholische drank in die hoogprocentig is zoals, rum, cognac, calvados, grand Marnier ed en draai terwijl je de steel vasthoud, de pan iets rond, van het vuur af zodat de alcohol verwarmt. Je moet de damp van de alcohol namelijk hebben. Die steek je aan, de drank zelf zal niet branden als die niet warm is en dampen niet vrijkomen.
Als je die pan nu iets schuinhoudt bij de vlam zal de damp vanzelf ontsteken. Laat branden terwijl je doorroert of de pan zwenkt, totdat de alcohol uitgebrand is.
Houd de pan wel van je af en ga er niet met je gezicht boven hangen. Zodra er vuur bijkomt, ontsteekt alcohol direct als hij warm is. Je kunt hem natuurlijk ook aansteken met een (lange) lucifer of een lange aansteker die je bijv. voor in een windlicht gebruikt.
Je kunt eveneens eerst de alcohol in een soeppollepel schenken en de lepel dan eerst verwarmen boven een vlam. Dan kan je de inhoud met een lange aansteker zelf aansteken met je andere hand of iemand anders hem laten aansteken. Vervolgens giet je de brandende alcohol over je gerecht. In een lepel heb je meestal geen hoge vlammen.
Hierover komt alleen een blauwe gloed.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1