Hoe lang moet je een ei laten schrikken na het koken?

Met schrikken bedoel ik in koud water houden natuurlijk. Ik zie hier wel meerdere vragen waarom dat moet maar dat is niet wat ik wil weten.
Ik vraag me af hoe lang het moet, "even" laten schrikken, is dat nou 10 seconden of toch een minuut? Wanneer heb je het beste resultaat of maakt de tijdsduur niet uit.
Heel lang is natuurlijk niet handig want dan is je ei koud.

11 jaar geleden
in: Koken
29.2K

Antwoorden (5)

Als je het ei laat schrikken betekent dat het van warm naar koud gaat, Waar het ei van schrikt waardoor hij makkelijker te pellen is.
De tijd is maar heel kort koud water erin koud water eruit.
Hetzelfde gebeurt bij jou als je van een sauna het 'koude' zwembad inspringt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon even afspoelen on der de koude kraan is voldoendedus minder dan 10 sec zelfs
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als je het kort doet en het ei nog niet direct opeet gaart het nog wel even door!
Even onder een koude kraan houden is al genoeg. Met een lepel uit het koude water halen en enkele tellen (5-10) onder koud stromend water uit de kraan houden.
Heb je meer eieren, giet dan het water af als ze goed zijn en laat het pannetje nu meteen vol met koud water uit de kraan lopen. Giet dit weer af en vul het pannetje nog een keer snel met koud water. Je kunt ze nu in de eierdopjes zetten of pellen.

'Schrikken' doe je niet alleen om te zorgen dat je ei verder stolt, maar ook om de blauwe rand verkleuring rond de dooier te voorkomen en om het makkelijker te kunnen pellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; met een lepel uit het kokende water halen ;)
amc
11 jaar geleden
Ik heb er veel websites over nagelezen.
Mijn conclusie is, dat de eieren koud moeten aanvoelen aan de buitenzijde om het gewenste effect te bereiken (makkelijk pellen). Ondanks dat dit bij hele verse eieren nog steeds problemen kan opleveren, heb je het dan over een minimale onderdompeling in ijskoud water van drie minuten.
Een enkele website hieronder gaat zelfs tot 8 minuten, maar het merendeel raadt 3 minuten aan.

http://www.food24.com/Recipes-and-Menus/Easy-Weekday-Meals/Asparagus-with-egg-mimosa-butter-and-breadcrumbs-20121012
http://www.wikihow.com/Boil-Eggs
http://www.dlc.fi/~marianna/gourmet/9_10.htm
11 jaar geleden
Het ligt er ook maar net aan hoe warm of koud je je ei wilt hebben. Ik bijvoorbeeld hou echt niet van koude eieren dus ik hou ze maar net zo in het koude water dat het hete eraf is, maar als je ze voor salade of iets wilt gebruiken kun je ze best een tijd in de schil nog in het water laten. Hoe langer het ei in het water blijft, hoe kouder hij wordt