waar en hoe en hoelang dan ik het beste zelf gemaakte bouillon bewaren. Waar en hoe en hoelang dan ik het beste zelf gemaakte bouillon bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
39K

Het beste antwoord

Even een paar alternatieven:

Gekoeld, kan je in principe, mits je hygiënisch werkt, maximaal 3 dagen in de koelkast bewaren. Gebruik hiervoor een schoon recipiënt en giet de bouillon hierin terwijl deze nog heet is. Sluit de recipiënt goed af, laat het een paar uur afkoelen, en dan in de koelkast bewaren.
Nóóit hierin roeren met een vieze of gebruikte lepel, anders kan de bouillon heel snel zuur worden, en dat is zonde. Als je een deel wil gebruiken, giet het in een pan zonder aan te raken, of gebruik een schone soeplepel.

Invriezen is in feite de beste optie. Ik doe het op twee manieren:
Een grote hoeveelheid bouillon gaat in een plastic doos of een hoge pot (een gerecycled pot van Joodse koeken is ideaal hiervoor) 24 uur in de vriezer. Daarna haal ik het vastgevroren blok uit het potje (omgekeerd onder de kraan en laat zo los), en doe ik het in een vrieszakje. Zoveel mogelijk lucht uit het zakje halen, knopje erop, en je mag deze bouillon gerust 6 maanden bewaren.

Plan B als je vriezer een beperkte capaciteit heeft is dat je de bouillon inkookt tot een kleine volume. De smaak is dan heel geconcentreerd, en je hebt veel minder ruimte nodig.
Wat ik dan doe is de bouillon laten afkoelen, en dan invriezen in zakjes voor ijsblokjes. Je hebt dan een voorraad van geconcentreerde "smaakmakers", en als je maar een beetje nodig hebt, hoef je niet alles in één keer te ontdooien.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Snel afkoelen" buiten de koelkast is soms makkelijk gezegd. Hier een paar tips:
- In de goot met koud water.
- In de reserve koelkast van het schuur (mijn optie)
- In de winter, even buiten zetten (goed afgedekt tegen insecten, vogels en de kat van de buren!)
- In een koele plaats thuis, op een metalen plaat (deze geleidt de warmte zeer snel af)

In ieder geval is het raadzaam dat je bouillon niet meer dan 8 uur blijft met een temperatuur tussen de 60 en de 7°C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kun je het beste invriezen. Als er vlees in zit moet je dan een max van een half jaar aanhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, maar wel eerst zo snel mogelijk afkoelen, door bijv een schaal bouillon in de wasbak met koud water te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je moet het niet warm in de vriezer zetten, dat is slecht voor je energieverbruik maar ook voor de producten die er al in staan en weer warm worden.