Is het goed als ik een gebruikte snijplank met koud water afspoel naar gebruik,voor ik hem weer gebruik voor wat anders te snijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Dat kan in sommige gevallen, zoals groenten, maar na het snijden van kippenvlees raad ik het zeer sterk af. Dit omdat je van rauw kip salmonella kan oplopen. Dit geldt trouwens ook voor het mes waarmee de kip is gesneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan niet als je vlees, vis of kip gesneden hebt en daarna wil je iets snijden wat rauw blijft.

Na groenten kun je wel nog weer een keer groenten snijden na het afspoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een snijplank die je gebruikt hebt om groenten te snijden kan je goed met water afspoelen maar daarna moet je hem neit gebruiken om vlees op te snijden.

tegenwoordig heb je allemaal gekleurde snijplankjes
rood voor vlees
groen voor groenten
blauw voor vis
wit voor brood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel kort: neen in geen geval.
Diegenen die anders beweren mogen zeker niet in een professionele keuken aan de slag (in elk geval toch niet in de mijne)
De plank afspoelen met zeer heet water kan wel.
Dit is om kruisbesmetting tegen te gaan. Hiermee wordt bedoeld dat je geen microscopische beestjes van het ene voedingsmiddel naar het andere overbrengt.
Zeker na het kuisen van vis is dit belangrijk daar steeds de mogelijkheid bestaat dat de vis parasieten in zich draagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een snijplank na gebruik direct goed reinigen met het liefst kokend water en daarna reinigen in een heet afwassopje. Vrijwel alle bacteriën worden pas door kokend water vernietigd. Koud water doet ze niets.
Ik leg mijn vleesplank zelf altijd na het snijden van rauw vlees in de gootsteen, stop erin en giet er kokend water uit de waterkoker overheen. Later gaat hij gewoon mee met de afwas.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij mijn groenteplank kijk ik niet zo nauw, die spoel ik af, wel onder warm water. Met koud water blijft ook de geur van bijv. uien langer hangen, daarom neem ik geen koud water, en draai hem om voor een andere groente omdat die kant dan nog droog is. Bij mij moet het snel gaan en steeds alles afdrogen leidt me teveel af. (^-^).
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan moet het volgens mij wel goed zijn ik heb jaren geleden een test gezien op discovery waarbij ze met een uv lamp de bacteriën lieten zien op snijplanken.
en tot de grote verbazing bleek plastic de bacterien vast te houden in de groeven.
en hout het vermogen te bezitten om de bacterien er uit te werken.
voor mij dus de conclusie ik blijf bij een houten plank nu hebben we zelfs bamboe wat heel hard is en bijna niet beschadigd.
en an ook met heet water en een sopje kan het bijna niet fout gaan
amc
11 jaar geleden
Gewoon hout is poreus en is minder goed bestand tegen kokend water, waardoor ze moeilijker te desinfecteren zijn en er gemakkelijker troep in het hout kan trekken. Een houten snijplank kan zo weer makkelijk bacteriën die ingenesteld zijn aan volgende producten doorgeven. In een professionele keuken is het zelfs verboden om gewoon houten planken te gebruiken. Ze hebben dan ook vaak voor het vlees een speciaal hakblok dat is gemaakt van kops beukenhout en (veel gebruikt)rubberboomhout.
Dit vooral omdat het zachter is voor de messen.
Thuis mag je wel een gewone plank gebruiken. De wetenschap heeft ontdekt dat hout zelf meer of minder antibacteriële eigenschappen heeft, en het heeft is sommige gevallen zelfs een voorkeur boven kunststof planken.
Is ook heel goed dat je een bamboeplank hebt. Bamboe en kamferlaurier hebben een dichte structuur en nemen ook niet snel geurtjes op.
amc
11 jaar geleden
De duurdere moderne kunststof planken zijn echter ook perfect voor het snijden en zijn ook makkelijk schoon te houden.Ze kunnen ook goed tegen heet water.
De keuze voor hout is dan ook een eigen keuze voor wat je zelf mooier of prettiger vindt. Maar van beide soorten wordt je niet snel ziek hoor, mits je ze maar goed schoonhoudt.