Kan je olijfolie die voor te bakken en braden is bestemd, toch ook door de salade doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
21.5K

Antwoorden (6)

Ja zeker. Er wordt heel veel over olijfolie gezegd en geschreven, maar als je met bijvoorbeeld Griekse of italiaanse huisvrouwen praat, dan doen die heel nuchter over de olie die ze gebruiken, alles is goed. In Nederland willen we graag extra vergine over de salade, maar elke andere soort is even goed. Ik gebruik heel gewone (olijf)olie die ik per 5 liter blik in een gewone Spaanse of Italiaanse of Griekse supermarkt koop en daar doe ik alles mee. Ook het bakken van de oliebollen doe ik in olijfolie, super gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan uiteraard, maar er is wel verschil.
De betere kwaliteit olijfolie kan niet zoveel verhit worden als de mindere kwaliteit. Het zou verbranden.

Daarom kan je de betere kwaliteiten niet voor bakken en braden gebruiken, de temperatuur kan gewoon niet hoog genoeg worden.

Kortom, de olijfolie voor bakken en braden kan een hogere temperatuur aan omdat het minder van kwaliteit is.
Maar dat wil niet zeggen dat je het niet door je salade zou mogen doen.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Wat wel blijft is het verschil in smaak (en ook prijs). Je kunt zoveel verschillende olijfolie vinden.
Zelf heb ik altijd een paar verschillende in huis, dan kies ik afhankelijk van het gerecht.
Alle olijfolie zoals wij die in een normale winkel of supermarkt tegenkomen is zowel geschikt voor gebruik in salades als om te bakken of te braden.
Bij het bakken mag de olie nooit gaan walmen, als de olie op de rand van de pan gaat tranen heeft het de juiste temperatuur. Het wordt afgeraden om olijfolie langdurig of herhaaldelijk te verhitten zoals bij frituren (daarvoor wordt dan wel speciale olijfolie gebruikt).
Welke olijfolie je voor een salade gebruikt is verder natuurlijk een kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, ik kreeg als advies van de huisarts, doe ook eens wat olijfolie door de salade, dat doe ik ook zij ze, toen ik vroeg smaak dat wel, zei ze, dat kan heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olijfolie voor te bakken en braden is intenser van smaak dan olijfolie voor dressings. Als je de eerste gebruikt voor salade kan deze een bittere overheersende smaak geven aan je salade. Kies voor een salade altijd een zachte olijfolie en voor te bakken een intense olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In andere antwoorden lees je iets over goede en minder betere kwaliteit, en hoewel in essentie zijn de meeste antwoorden juist (ja, het kan), is de reden waarom de ene olie niet en de andere wel verwarmd mag worden niet juist.

Het verschil tussen een olie wat bedoeld is om te bakken en een die daar minder geschikt voor is, komt niet door verschil in kwaliteit, maar door de raffinage van de olie.

Een olijfolie met het predikaat vierge wordt verkregen uitsluitend bij koude persing van de olijven, en de "raffinage" beperkt zich tot het verwijderen van het klein restje water dat je altijd meeperst, en de grove onzuiverheden (gewoon met een filter)
Deze olie is in de regel rijker van smaak en vaak iets bitterder dan een geraffineerde, niet-vierge olijfolie. Als het van goede kwaliteit is, is dat het allerlekkerste, maar je hebt ook olijfolie vierge van slechte kwaliteit die simpelweg niet lekker is.
In de regel is olijfolie vierge minder geschikt om te gebruiken bij hoge temperaturen, omdat het stoffen bevat die kunnen verbranden, voor een bittere smaak zorgen, en tevens ongezond zijn. Vandaar dat je soms ziet op een etiket van hele dure olijfolie dat het niet geschikt is om te koken.

Tijdens de normale raffinage worden al deze stoffen verwijderd. Dan mag je niet meer praten over een "vierge" olie, maar over een "geraffineerde" olie, of gewoon "olijfolie", zonder verdere aanduidingen. Dat betekent niet per se dat het slechter van kwaliteit is: je hebt ook hele goede soorten geraffineerde olijfolie, maar dan is het in ieder geval veel beter geschikt om te koken, braden, bakken, enz simpelweg omdat het hittebestendig is.
De smaak is vaak milder en neutraler dan van een vierge, en voor de echte liefhebbers (zoals ik) minder geschikt voor koude bereidingen waar je de olie écht wil proeven.
Maar je mag het beslist gebruiken, helemaal niets mis mee!

In feite, het liefst gebruik je alléén olijfolie voor bijna alles: geraffineerd om te bakken, en vierge voor koude bereidingen.
Zelf gebruik ik andere soorten olie als ik de smaak van de olie niet wil laten overheersen, en dan kies ik voor een neutrale zoals zonnebloemolie of rijstkiemolie (ook zeer gezond) Soms wil ik juist een nog meer uitgesproken smaak en ga ik voor sesam, walnoot... en om te wokken is het beste arachideolie.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Panteao.
Dat kom voornamelijk door de variëteiten van de gebruikte olijfbomen en de grond, want het klimaat is bijna identiek in alle producerende streken in Spanje, Griekenland, Italië of Noord Afrika.
Je hebt b.v. in Aragón (NO Spanje) een klein producerend streek met een eigen variëteit olijf en een bijzonder klimaat (zeer droog, zeer hoog, fantastische bodems) die leveren een van de waanzinnigste soorten olijfolie ter wereld. Helaas is marketing niet het sterkste punt van de producenten daar, en de productie uiterst bescheiden.
Daar gaat écht kwaliteit boven kwantiteit!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De olijfolie die ik bij de Aldi koop, kan ik die wel gebruiken door de salade? Het merk is LAVILLA. Is het goed om olijfolie als de fles aangebroken is, buiten de koelkast houdbaar ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1.
Ik ben het helemaal met je uitgebreide antwoord eens. Zelf wilde ik het wat simpeler beantwoorden, maar jouw antwoord is zeker precieser en vollediger. Als liefhebster ben ik wel heel benieuwd naar de olie uit Aragón die je noemt. Als je me een adres kan geven, heel graag. De beste die ik ooit heb gehad kwam van een vriend die het zelf alleen voor eigen gebruik maakte, afkomstig uit zijn eigen bescheiden olijfboomgaard in Spanje. Jammer genoeg is hij ermee opgehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kattebelletje
Zoek maar op internet "aceite de oliva del Bajo Aragón". Alleen de naam van een van de dorpen in de streek spreekt boekdelen: Calaceite.
Dikke kans dat je deze olijfolie alleen ter plaatse kan vinden, en als je het vindt, koop zeker een goede olie van de nieuwe oogst. Zó lekker...
Deze olie wordt trouwens onder een beschermde aanduiding verhandeld. Zie hier (ook in het Engels)
http://www.aceitedelbajoaragon.es/ @ploegje
Ook prima de Lavilla olijfolie van de Aldi. Waarschijnlijk is een mengsel van verschillende soorten uit verschillende landen, maar als je de aroma en smaak lekker vindt, zijn ze allemaal even gezond. Altijd liever een goedkopere kwalitatief misschien iets mindere olijfolie dan zo'n flauwe, smaakloze slaolie van soja.
Olie, en dan met name olijfolie is zo goed als eeuwig houdbaar mits goed bewaard. Olie kan niet bederven, dat is uitgesloten. Op den duur, als je de olie zwaar misbruikt (d.w.z. blootstellen aan directe zonlicht, heel warm houden, fles open laten staan...) duurt het een paar weken voordat het ranzig gaat smaken. Goed bewaard, in een koele, donkere plaats, en na elk gebruik dop terug op de fles, proef je zeker na een halve jaar nog steeds geen enkel verschil.
Dus bewaren in de koelkast hoeft echt niet.
Trouwens, bij ons thuis gaat een fles nooit zo lang mee...
(^_°)