Als deeg niet rijst in de oven staat 'ie dan te laag of juist te hoog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Antwoorden (2)

Oorzaken waarom deeg niet rijst:

Deeg rijst alleen als het voldoende en bij een matige warme temperatuur is gerezen. Temperatuurswisselingen zijn hierbij echt uit den boze. U kunt het gistproces goed op gang brengen en de rijstijd verkorten door het geknede deeg in een magnetronbestendige schaal te leggen en af te dekken met een magnetrondeksel of- folie. Verwarm het deeg nu ca. 4 à 5 minuten op 100 Watt. De temperatuur in het brood loopt in deze tijd op tot zo'n 25 à 30 graden Celsius. Bij deze temperatuur kunnen de gistcellen zich snel ontwikkelen, waardoor de rijstijd tot ongeveer de helft van de normale rijstijd wordt teruggebracht. In de combinatiemagnetron of in de gewone oven kun je het deeg na het op gang brengen van het rijsproces bij 40 graden Celsius verder laten uitrijzen.

Heeft u “verse” gist gebruikt?
Indien de gist te oud is kan deze zijn rijskracht verliezen. Controleer dus altijd de houdbaarheidsdatum. Dit geldt ook voor gedroogde gist.

Is er contact geweest tussen zout en gist?
Indien gist in contact komt met zout zal het rijsproces worden gestopt of ernstig worden vertraagd. Dit is overigens ook van belang in de broodbakmachine. Zorg dus altijd dat er tussen het door u gebruikte zout en het gist een andere laag (bijvoorbeeld tarwebloem) aanwezig is.

Was de vloeistof waarin u de gist heeft opgelost te warm?
De vloeistof waarin u de gist oplost mag nooit warmer zijn dan 40 graden Celsius. Bij hogere temperaturen zullen de gistcellen
afsterven en kunnen zij hun werk niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deeg rijst niet meer in de oven.
Deeg moet je van tevoren laten rijzen in een vochtige temperatuur, heb je geen rijskast zet dan het deeg ,afgedekt door een vochtige doek, bij de verwarming.
het zal gaan rijzen.
kneed het nog na de rijs goed door en leg het in het blik.
Deeg rijst alleen als er gist in zit.
De oven is er alleen voor om je brood gaar te bakken.