Kan ik suiker vervangen door ahornsiroop in bijv. een cake of taart?

En als het kan, hoe bereken je dan de hoeveelheid siroop t.o.v de suiker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.8K

Het beste antwoord

Nee, dat zou ik niet doen. Net zo min als suiker vervangen door keukenstroop bij taart of cake. Je kunt wel in plaats van geraffineerde suiker natuurlijke suiker gebruiken, zoals rietsuiker. De hoeveelheid is dan gelijk.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik zie dat er nogal wisselend wordt geantwoord.

Suiker in de cake wordt niet alleen toegevoegd voor de smaak. Het is ook een proces waardoor de cake volume krijgt. Om volume te krijgen moet lucht gevangen worden in het beslag en daarin blijven tot het beslag een vaste massa heeft door het bakken. Het vervangen van de suiker in een normaal cakerecept met stroop (appelstroop, suikerbiet, ahorn) beïnvloed de luchtigheid.

Wil je een recept waarbij de suiker wordt vervangen door een andere zoetstof (stevia werd ook al genoemd), dan moet je experimenteren om op een andere manier het beslag luchtig te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door eiwitten luchtig te kloppen en die voorzichtig door het -met een andere gezoete stof zoals stroop - te spatelen. Je krijgt dan een heel ander recept echter. En andere smaak, misschien zelfs lekkerder.

Toegevoegd na 15 uur:
Bijgaand een blog over suikervervangers en cake en een recept waarbij in het beslag alleen stroop bevat. De agavestroop in dát recept kan je vervangen door goede ahornsiroop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, dat kan zeker, maar voor de calorieën hoef je het niet te doen, want dat zijn er ong. net zoveel als suiker.
De glycemische waarde is wel lager maar met 54 toch nog vrij hoog en zorgt dus wel voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
Bovendien is het niet totaal natuurlijk, omdat het is ingedikt d.m.v. allerlei processen. Beter is het om niet alle suiker te vervangen en het met mate te gebruiken. Wil je nu helemaal geen suiker, probeer dan beter half honing/ half maplesiroop te gebruiken. Het komt de smaak zeker ten goede omdat deze siroop een caramelachtige smaak heeft die je er meteen uithaalt.
Dit kan zeker met een biologische ahornsiroop die je in de natuurwinkel koopt. Is wel een stuk duurder maar ook gezonder.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je helemaal geen suiker mag moet je ook geen honing gebruiken. Dat bevat ook bijna 100% suiker.
amc
11 jaar geleden
Het is in de vraag niet duidelijk of het om diabetis o.d. gaat. Veel mensen hebben liever geen gewone suiker vanwege de Kcal. en vervangen dit altijd door fructose, lactose en weet ik wat al niet meer. Je kan dan ook nog beter honing nemen dan suiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou honing per 100 gram minder kCal zijn?
amc
11 jaar geleden
Honing bevat ook veel suikers, maar het zijn 'gezondere' suikers. Gewone suiker bestaat uit 100% sacharose.
Honing bestaat over het algemeen uit; 38% sucrose (vruchtensuiker), 31% glucose, 1% sacharose en 9% overige suikers. Daarnaast bevat honing enzymen, vitaminen, zuren, sporenelementen en mineralen.
Wat calorieën betreft maakt het inderdaad niet veel uit, maar wel wat betreft gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Noa ik moet je tegenspreken, je kan in een recept de suiker niet zomaar vervangen door een stroop (of honing) daar je het recept dan veranderd.
Eerst en vooral reageert ahornsiroop en dergelijke anders dan suiker en ten tweede voeg je vocht toe aan je deeg waar je dit met suiker niet doet.
je kan het wel maar de smaak verandert ,en bij cake gaat het door de warmte met bakken zakken en als het om de calorien gaat kan je beter stevie gebruiken Je moet dus wel veel minder stevia gebruiken dan suiker. In gebak is dat meestal nooit meer dan 30 gram stevia Met suiker is dat soms 200 gram of meer