Moet ik de oventemperatuur of baktijd aanpassen aan de ovenschaal?

Ik wil een recept maken van een ovenschotel. In het recept wordt er vanuit gegaan dat je zo'n lage, rechthoekige schaal gebruikt, maar ik heb een ronde schaal die ook wat hoger is. (zie afbeelding)
Moet ik dan de temperatuur van de over lager/hoger zetten en/of de baktijd verlengen/verkorten?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (1)

Ik zie geen afbeelding maar ik neem aan dat de vorm ook kleiner is, dus de massa die erin moet komt hoger, wordt dus een dikkere laag. Allicht dat de tijden voor alles gaar is, langer worden. Daarom moet een ovenschotel dan ook vaak in een grote lage schotel van 4-5 cm. hoogte.
In kleine hoge vormen hebben de gerechten meer tijd nodig om te garen en de bovenkant wordt donkerder.
Je zou dan tijdig moeten afdekken met aluminiumfolie.
Ligt er ook aan wat voor gerecht het is. Een te lange gaartijd doet vaak geen goed, of het verdroogt, of wordt papperig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ineens zie ik een vorm. De hoge vorm is een soufflé vorm.
Juist geschikt voor een soufflé die sterk moet rijzen.
Het ligt er ook aan hoeveel massa je moet maken. Voor 1-2 personen kan het ook in de soufflévorm. De laag wordt dan niet zo hoog en dik, dus hoef je niet zo veel langer te bakken. Voor 4 pers. duurt het echt langer voor hij gaar is.
amc