er bestaat mijns inziens geen enkele reden waarom je geen look aan kervelsoep zou mogen toevoegen.het antwoord is dus ja.

voor het geval dat u met look iets anders bedoelt dan prei,
u mag prei en ook knoflook toevoegen.
smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet in nederlandse restaurants. De klanten vinden dat je die combinatie niet kan maken omdat de smaken teveel van elkaar verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag van mij.
Van de wet mag het ook.
Misschien mag het van je moeder ook wel.
Dus het antwoord is: JA dat mag!

Onder "look" valt
knoflook
prei
bieslook
Sjalot
Sint-Jansui
Ui of bosui...........
.............en nog veel meer.

Ik zou niet alles toevoegen. Dat lijkt me wat veel.

Maar een van deze ingredienten lijken mij een prima
aanvulling in kervelsoep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is natuurlijk niemand die je dat kan verbieden. Maar ik zou toch wat terughoudendheid betrachten. Knoflook is natuurlijk best wel smakelijk in vele gerechten, maar het mag niet altijd de baas zijn. Vooral in gerechten met een toch wat kwetsbare smaak, zoals b.v. kervel soep of saus. Als je persé knoflook wilt gebruiken, kook dan een heel teentje mee, en maak het niet stuk maar verwijder het vóór het opdienen van de soep. Je hebt dan een vleugje smaak van die knoflook die je eigenlijk niet proeft, maar die toch meewerkt aan een vollere smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand zal het je verbieden. Koken is iets wat je aan jouw smaak kan aanpassen en dan kan elk gerecht weer anders smaken dan oorspronkelijk het recept aangeeft.
Dat maakt het een creatief iets en zo verrassend om te doen en zo leuk niet te vergeten.
Zelf kook ik graag, maar ik zelf zou geen kervel met knoflook combineren in een soep. Wél in de kruidenboter, maar daar doe je ook peterselie en bieslook bij. Die combi van kervel, peterselie, bieslook en knoflook is dan wel lekker. Boter is vettig en dan kan je het wel combineren.
En zachte roomboter gemengd met alleen verse kervel, zout en peper is al heerlijk bij bijv. beenham en asperges.

Kervel heeft een uitgesproken zachtzoete anijsachtige smaak, als je de Roomse kervel hebt tenminste. De gewone kervel heeft een smaak die tussen peterselie en anijs in zit. Zo zonde om er knoflook bij te doen.
Kervelsoep is alleen al lekker door hem te maken van kruimige aardappels en prei. Meer heb je niet nodig. Je kookt ze in runderbouillon evtl. doe je er gehaktballetjes bij en maakt ze fijn met de blender/staafmixer. Tot slot de kervel erdoor en op smaak maken met zout en peper.
Meer heb je echt niet nodig voor een heerlijke kervelsoep.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, de gehaktballetjes moet je natuurlijk niet blenderen.
Die horen heel te blijven. (^-^).
amc