Wat is een goede vegetarische vervanging voor gehaktballetjes in een pittig Indiaas gerecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Antwoorden (9)

Vegetarische gehaktballetjes. Gemarineerde tofublokjes zou ook wel kunnen denk ik.
Weet niet precies wat voor gerecht het is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, plus!
En daarbij houd je je gerecht echt Indiaas: De Indiase keuken werkt veel met vegetarische gerechten waarbij tofu gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En er gaan ZO veel kruiden in, dat je bij wijze van spreken stopverf zou kunnen gebruiken zonder dat je het proeft. Tofu is uitstekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks. Alleen Tofu vind ik vaak erg taai (weinig ervaring mee, maar als ik het wel eens eet smaakt het een beetje als gummetjes)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kun je er ook prima doorheen gooien :lol:
Nee, mijn ding is het ook niet. Dan liever helemaal weglaten en lekker wat cashewnoten er overheen gooien ofzo ; ook lekker met het meeste Indiase eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pvdbroek: Dat ligt heel erg aan je bereiding, en de soort tofu die je gebruikt. Je kan tig verschillende structuren creeëren met tofu.
Op goeievraag.nl staan recepten om ze zelf te maken. Dan kan je zelf de kruiden en smaak er aan toevoegen.
Is een beetje lastig om dan een kant en klaar aan te wijzen.
(Kant en klaar hebben namelijk meestal al een eigen smaak. Zelf vind ik die niet altijd een succes. Ik doe er zelf altijd aardappels bij, maar dat is niet Indiaas. Ze worden wel gegeten in bepaalde recepten. Ik doe het omdat bij vegetarische vleesvervangers de smaak altijd veel scherper is dan met gewoon vlees. Daar moet je wel rekening mee houden. Bovendien nemen die de kruiden niet zo goed op als ze al kant en klaar zijn. Het gerecht kan daarom veel scherper uitvallen. Indiaas brood erbij om te blussen vind ik daarom wel aan te bevelen.)

Als je ze zelf maakt dan krijg je ze vaak niet goed en vallen ze uit elkaar. Een truc daarbij is ze eerst te bevriezen en dan te frituren. Maar ook daarbij is de bereidingswijze niet duidelijk of het recept waarvoor je ze wil gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik koop zelf meestal de bruine balletjes van Tivall, omdat ik die zo ook lekker vind. De meeste vleeseters die ik ken vinden die ook wel lekker. Maar dat zijn over het algemeen alles-eters. :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik koop zelf meestal de bruine balletjes van Tivall, omdat ik die zo ook lekker vind. De meeste vleeseters die ik ken vinden die ook wel lekker. Maar dat zijn over het algemeen alleseters. :-)

Toegevoegd na 23 uur:
Indiaas is NIET hetzelfde als Indisch.
Je kan beter een Indiaas kookboek inkijken als inspiratiebron.
Falafel wordt gemaakt op basis van kikkererwten. Dat wordt wel vaak gebruikt in de Indiase keuken. Er staan ook diverse recepten van op internet.
De Indiase keuken kan je verdelen in drie belangrijke gebieden. Per gebied is de kookkunst en vooral het scherpe van de gerechten verschillend. De kruidenmengsels zijn vaak per familie nog uniek. Meestal krijg je ook een veelheid van diverse gerechten opgediend. Ik heb wel diverse kant en klare mengsels van Patak gebruikt, maar met tofu is de smaak niet altijd zoals met vlees. Het gerecht valt dan ook veel scherper uit dan het is bedoeld. En bepaalde delen zijn vooral vegetarisch. Daar eten ze sowieso geen runderen (heilig), varkens (onrein). Ze eten er wel en lam en kip voor zover ze dat kunnen betalen.

Toegevoegd na 5 dagen:
LAATSTE UPDATE (Ik heb de menukaart van een restaurant bekeken van een goedlopend gerecht dat zij serveren met naar keuze kip, lam en vegetarisch.)
Vegetarisch dat is bij hen GEKRUIDE LINZEN. Zie bijv. op smulweb.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou falafelballetjes kunen proberen de extra pittige zijn erg lekker.
Verkrijgbaar bij a.h.
11 jaar geleden
De pittig gekruide tofureepjes van Alpro zijn erg lekker. Tofu is van zichzelf vrij smakeloos, maar die reepjes zijn heerlijk.
Amadea
11 jaar geleden
Een bal gehakt kun je niet vegetarisch maken, voor dat component moet je iets anders verzinnen en geen imitatievlees gebruiken, dan ben je volgens mij niet goed bezig. Een vegetarier denkt niet aan vlees.
Neem bij de groenten, noten,eieren ,vruchten of soyaprodukten, ik bedacht dit:

Kook 250 gr. rijst in ongeveer 1 liter water met zout.
3 eetl olijfolie
2 rode fijngesneden uien
4 teentjes knoflook, plat gedrukt en ontveld
3 eetl geraspte gemberwortel
1 blik tomaten blokjes
1 halve rode peper zonder zaadjes
200 gr gemengde noten

bereidingswijze;

1.Doe de rijst en water in een grote pan over matig laag vuur en breng aan de kook. Dek af en zet het vuur laag. Kook zachtjes door tot de rijst gaar is en het water is geabsorbeerd, ongeveer 30 minuten. 2.Verhit de olijfolie in een grote pan over matig laag vuur. Voeg de ui toe en bak de ui goudkleurig. Voeg de knoflook, de gesneden peper en gember toe en bak ongeveer 5 minuten. Roer de tomaten erdoor en breng op smaak . Zet het vuur op matig en kook zachtjes.Voeg de noten toe. Serveer de rijst erbij.
Je kunt ook nog wat grove pindakaas mengen met gehakte peper, en als bijgerecht serveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind tempeh een erg lekkere 'vleesvervanger' in Indiase gerechten. Je kan het kopen bij toko's, biologische winkels en sommige supermarkten.
De lekkerste bereiding vind ik in stukjes snijden, bakken, en daarna marineren in een marinade van water, tamari (of andere zoute sojasaus), balsamicoazijn (of andere azijn) en peper.
Die marinade geeft ook een wat zoetzuurdere tegenhanger van het pittige van de rest van het gerecht.

Als je een vervanger wil die minder werk is of minder afwijkt van je oorspronkelijke gerecht, kan je een van de vele soorten vegetarische gehaktballetjes kopen, er zijn meerdere merken die dat verkopen.
Verder zijn tofugehakt, quorn gehakt, in stukjes gesneden vegahamburgers, tofureepjes, gebakken en gemarineerde witte tofu, en nog allerlei andere vleesvervangers ook vaak goed passend.

Een heel ander alternatief, is peulvruchten. Peulvruchten worden heel veel gebruikt in Indiase gerechten, en leveren ook de proteïne en mineralen die vlees en vleesvervangers leveren. Peulvruchten zijn ook bijzonder gezond en (met name gedroogde) zijn spotgoedkoop.
Het heeft natuurlijk wel een heel andere smaak en structuur dan vlees en vleesvervangers, dus het hangt af van of je die smaak/structuur nodig vindt in dit gerecht of niet.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je echt iets wilt dat echt heel erg lijkt op gewone gehaktballen, zijn de gehaktballen van de Vegetarische Slager misschien een idee. Zelfs verstokte vleeseters merken vaak niet dat producten van dat merk vegetarisch zijn en geen echt vlees.
Ze zijn tegenwoordig ook te koop bij de Jumbo en sommige Coops, maar die verkopen niet het hun assortiment, ik weet niet of hun gehaktballen daar ook bij zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn vegetarische gehaktballen, namaakvlees dus.
En het merk heet de Vegetarische Slager, omdat ze producten maken die vegetarisch zijn, maar wel zoveel mogelijk de smaak en structuur hebben van echt vlees waardoor het lijkt alsof het van een echte slager komt, en waarschijnlijk ook omdat die naam goed aandacht trekt.
Snap je het dan wel, of was het iets anders dat je niet snapt?
Of bedoel je het niet zo letterlijk, maar vind je het gewoon raar of stom of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, Portugal, leuk :)
Ik vind het niet vreemd dat je het niet kent, het is ook een vrij nieuw merk, het bestaat pas een aantal jaar. En ligt pas sinds dit jaar ook bij sommige supermarkten in de schappen, daarvoor alleen bij hun eigen winkel en webwinkel, en sommige natuurvoedingswinkels. Ik denk dat heel veel mensen die zelf in Nederland wonen het ook nog niet kennen.
Een goede en lekkere vervanger is 'panir' wat je zelf kunt maken van melk, maar wat ook te koop is in de biologische winkels en sommige supermarkten. Panir kun je als balletjes bakken, maar je kunt het ook in stukjes mee verwarmen.
Hoe je het maken en bereiden kunt vind je door te googlen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een alternatief voor vlees wat in dat geval toch nog best wel regelmatig gebruikt wordt, zijn gepelde walnoten.

Misschien klinkt het vreemd, maar je moet het echt eens geproefd hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon vers gehakt maar dan vegetarisch. Topproduct!

http://www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn/de-vegetarische-slager-vers-gehakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de C1000 hebben ze het ook, van GoodBite.Veel goedkoper ook. http://www.goodbite.nl/paginas/41-goodbite-vers-gehakt.html