Hoe maak ik de lekkerste oliebollen?

Ik heb geen frituurpan. Toch wil ik graag lekkere knapperige oliebollen aan mijn gasten presenteren. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
16.4K

Het beste antwoord

Oliebollen in de frituurpan ???? SHOCK ! Daar moet ik werkelijk niet aan denken. Echt speciale nieuwe schone olie gebruiken ook, nooit frituurvet of frituurolie.

Ik heb er wel degelijk één, maar de lekkerste oliebollen maak ik nog altijd in een grote geëmailleerde pan (stamppotpan of braadpan) met slaolie (keer zonnebloemolie geprobeerd, maar dat is niet te eten vreemd genoeg), gewoon op het gasstel.

Gewoon de olie (twee, drie flessen) erin verhitten tot een stukje brood meteen belletjes vormt, dan is het heet genoeg. En verder ,ja. gewoon bakken. Vijf, zes oliebollen tegelijk in de pan, als je goed beslag hebt keren ze zichzelf haverwege om (soms een beetje helpen) en als ze rondom goudbruin zijn eruit vissen met de schuimspaan en nieuwe er in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mijn manier ook! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen zonnebloemolie? Wij bakken ieder jaar 3000 oliebollen en appelflappen, de hele dag door. In een hele grote braadslee met zonnebloemolie. Heerlijke oliebollen.

Andere antwoorden (8)

Je kan het ook in een braadpan met olie doen! Als het maar een beetje een dikke bodem heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bak ze nooit in de frituurpan, maar altijd gewoon in een pan met olie op de kookplaat. Ik heb wel inductie, dus geen open vuur, is wel veiliger.
Je moet zorgen dat de olie op de juiste temperatuur is. Als een stukje witbrood gelijk bruin wordt als je het in de olie gooit is de temperatuur goed, maar daarna moet je oppassen dat het niet te heet wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net geantwoord op een andere geen-frituurpan-wat-nuvraag: in de wok!

Gaat perfect, wij (en een miljard Chinezen) gebruiken hem altijd als we iets willen frituren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl het beslag rijst kun jij vast de olie verhitten. Voor het bakken van oliebollen kun je een gewone grote pan gebruiken. Als je een gewone pan gebruikt kun je de temperatuur meten met een thermometer. De olie moet verhit worden tot 180 graden.

Als het beslag voldoende gerezen is en de olie de juiste temperatuur bereikt heeft, pak je de sauslepel en giet je voorzichtig wat van het beslag in de olie. De hoeveelheid beslag hangt af van je eigen voorkeur: wil je grote oliebollen of liever wat kleine oliebollen? Het mooiste formaat is een oliebol met een doorsnede van ongeveer 5 tot 6 centimeter. Schep zoveel porties beslag in de pan als er in passen, maar let wel op dat de oliebollen niet samen gaan kleven. Draai de oliebollen af en toe voorzichtig rond en laat ze ongeveer zes minuten bakken.

Als de oliebollen goed zijn pak je ze met een schuimspaan of een vleestang op en leg je ze op wat keukenpapier. De vette olie kan hier gemakkelijk in trekken. Als je je oliebollen niet goed laat uitlekken, worden ze erg vet en dat gaat ten koste van de smaak.

Hoewel het verleidelijk is om direct na het bakken je oliebollen te proeven, is het handiger als je eerst tenminste even het gebruikte gereedschap schoonspoelt of zelfs helemaal schoon maakt. Het beslag en de olie zijn namelijk lastig schoon te krijgen. Wanneer de olie en het beslag zijn opgedroogd en uitgehard, zijn ze alleen nog met veel moeite te verwijderen en dat kun je het beste voorkomen!

Als je genoeg bollen gebakken hebt en je keuken weer schoon is, dan kun je je oliebollen serveren. Uiteraard lekker met wat poedersuiker. Vergeet de servetjes niet, want een beetje vette vingers krijg je van oliebollen altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oliebol is maar heel korte tijd knapperig, je zult ze dus moeten bakken, en direct daarna serveren. Dit zal meestal niet mogelijk zijn.
Een frituurpan aanschaffen is geen slecht idee, je kunt de temperatuur van de olie hiermee natuurlijk wel perfect op de noodzakelijke 170 graden houden, wat een eerste klas resultaat geeft. En daarnaast is het natuurlijk veiliger dan een pan op een open vuur plaatsen.
Indien je toch met een gewone pan wilt werken, neem dan als verwarmings bron een electrische plaat die je op de juiste temperatuur kunt instellen, en een pan met een dikke bodem.
Gebruik een plantaardige olie, die bestand is tegen verwarming van minstens 190 graden, anders heb je binnen de kortste tijd verbrande olie.
Recepten zijn er genoeg te vinden, dus dat zal het probleem niet zijn.
Succes en een gelukkig en gezond nieuw jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is zo`n aluminium pan maar ik heb er zo`n oude juspan voor gereserveerd, gaat ook prima. Ik neem altijd een fles arrachide olie omdat deze olie het minst geurt en geen smaak afgeeft. Ik maak mijn oliebollen ook altijd van soezendeeg ( kookdeeg) en hierdoor doe ik stukjes appel en/ofrozijnen. Dan krijg je een holle, knapperige bol en mijn mannen vinden ze lekkerder dan de originele "sponzen". Ze zijn ook eerder klaar, vandaar.
Met poedersuiker bestrooid zie je geen verschil, ze zijn alleen luchtiger.
amc
14 jaar geleden
Ziehier een recept voor overheerlijke oliebollen. Je krijgt gegarandeerd veel positieve reacties.
Het lekkerst zijn de oliebollen, wanneer ze vers zijn.
Ik gebruik zonnebloemolie als frituurolie voor het bakken.
Je kunt een gewone pan met stevige bodem gebruiken of ook een frituurpan. De olie moet wel vers zijn.
Bak de oliebollen in olie van ca. 180 gr. C.

Als ingrediënten gebruik ik:
1 pak oliebollenmix
100 gram krenten
100 gram rozijnen100 gram appelen (Granny Smith)
35 gram sinaasappelsnippers
35 gram sucadesnippers
35 gram bakgember
1/2 pakje droge gist.

Indien je niet alle ingrediënten kunt verkrijgen, neem je wat voorhanden is.
Was de krenten en rozijnen. Snijd de appel in kleine stukjes.
Zorg ervoor dat de ingrediënten op temperatuur worden gehouden, ca. 26 gr. C., in ieder geval kamertemperatuur.
Roer het beslag in een grote kom of bak volgens voorschrift op het pak.
Voeg alle ingrediënten toe.

Laat het beslag bij ca. 26 gr.C. 1 uur rijzen. Leg een doek over de kom tijdens het rijzen.

Ga daarna meteen de oliebollen bakken. Neem twee eetlepels en schep op de lepel wat beslag en laat het beslag in de olie vallen. Draai halverwege de oliebollen tijdens het bakken om.

Dit recept geeft ongeveer 35 overheerlijke oliebollen.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het altijd in een wok van gietijzer met zonnebloemolie wel erbij blijven. En als je wilt weten of het warm genoeg is gewoon een stukje brood erin gooien.
Als het gelijk naar boven komt is de olie warm genoeg.
Succes
vera