Hoe wordt het vitaminegehalte gemeten in groente en fruit?

Ik eet elke dag verse groente en fruit.
Nu vroeg ik mij af hoe ze het vitaminegehalte in groente en fruit meten? Ik gebruik ook veel verse bieslook, tijm, dille en peterselie, zitten er ook vitamines in deze kruiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Dit kan je alleen in een scheikundelokaal of laboratorium.
Het moet worden geanalyseerd.
http://www.bioplek.org/techniekkaartenbovenbouw/techniek79vitaminec.html

Hier kan je lezen hoe het gebeurt.

Toegevoegd na 11 minuten:
De meeste tuinkruiden bevatten een schat aan vitamines, mineralen en andere eigenschappen. Zo worden ze vaak vanwege hun heilzame werking gewaardeerd.
Het best kan je ze vers afknippen en niet mee laten koken, omdat veel vitamines bij verhitting worden afgebroken.
Voeg ze daarom zo laat mogelijk toe in zowel warme -als koude gerechten.
Wanneer kruiden worden gedroogd, verliezen ze ook een deel van hun eigenschappen. Indien je ze niet voor thee gebruikt, geef dan de voorkeur aan verse tuinkruiden.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord amc...
... maar sommige kruiden, met name in de Aziatische keuken moet je juist bakken zodat ze hun specifieke smaak ontwikkelen en afgeven. Denk hierbij b.v. aan sereh of thaise basilicum, om een paar voorbeelden te noemen. Overigens, de hoeveelheid vitamines in kruiden kan best hoog zijn als je deze per gram berekent, maar het aandeel aan vitamines die deze opleveren binnen je totale dieet is toch bescheiden, omdat je maar een beetje eet.
Bij voorbeeld: in een portie gekookte aardappel, waar veel vitamine C is verloren gegaan, zit toch 50 keer meer vitamine C dan in 2-3 gram vers gesneden bieslook die je gebruikt om de aardappel op smaak te brengen. Laat maar staan als je een stukje verse paprika gebruikt in een salade: daar zit meer dan 10.000 keer zo veel vit C dan in dat beetje bieslook! Hiermee zeg ik niet dat kruiden niet gezond zijn (in tegendeel!), maar je moet niet overdrijven: ze dienen voornamelijk om de smaak te verbeteren.
En het klopt ook wat amc zegt: hoe verser hoe lekkerder.