Met welke olie krijg ik een mooie, blanke mayonaise?

Ik maak af en toe zelf mayonaise. Ik gebruik hiervoor meestal arachide- of zonnebloemolie van de AH. De smaak van de mayo is op zich prima, alleen de kleur is altijd erg geel.

Welke olie kan ik het beste gebruiken om een mooie blanke (en smaakvolle) mayonaise te krijgen (en waar kan ik dit het beste krijgen)?

Alvast bedankt voor de reacties!

Toegevoegd na 35 minuten:
Uiteraard is mayonaise altijd een beetje gelig, maar die van mij wordt echt knalgeel, en dit wil ik voorkomen. Ik heb koks weleens op dezelfde manier als ik mayo zien maken (zelfde hoeveelheid mosterd, etc.), en dan kreeg hij een mooie lichtgele kleur. Ik heb alleen niet onthouden welke olie ze gebruikten ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
woord het dan ook niet een beetje geel door de mosterd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af hoe je dit dan voor elkaar krijgt want ik heb altijd de gewone zonnebloemolie,maakt niet uit welk merk,maar die van mij wordt niet knalgeel.

Antwoorden (4)

Met arachideolie krijg je mooie blanke mayonaise. Zie bijgevoegde link (filmpje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De olie maakt niet zo veel uit, als deze maar een neutrale smaak heeft of een smaak die jij zelf lekker vindt. De mosterd moet niet te donker van kleur zijn, want ik denk dat die het meest het verschil in kleur uitmaakt. Voeg op het eind citroen of azijn toe, dat maakt de kleur ook lichter.

Op Youtube vind je een demonstratie, waarbij de mayonaise op het einde een lichte kleur heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je teveel dooiers gebruikt wordt je mayonaise ook geler.Op een halve liter zonnebloemolie gebruik je 2 dooiers en een volle theelepel lichte moutarde de Dyon. 2 eetllepels witte wijnazijn, zout en gemalen witte peper.
Dan kan het nooit echt geel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een recept waarbij je arachideolie en olijfolie