Mosselen eten met 4 volwassenen. Hoeveel moet ik dan klaar maken?

Waarvan 2 grote eters...
Ik maak er verse friet en een groene salade bij...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
48.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe inderdaad ook ong 1 kilo de man. Enne..... Mag ik ook mee eten? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tuurlijk. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I.p.v friet kun je ook zo'n voorgebakken stokbrood met kruidenboter kopen, da's ook lekker joh en dan hou je het ook nog gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor... zelf gemaakte verse friet.... dat eten we misschien 3 keer per jaar dus dat moet kunnen!

Het beste antwoord

De norm is; 1 kg. per persoon en dit zijn normale porties.
Je zegt "2 grote eters" en dan kan het nét te weinig zijn.
Ik bedoel dan natuurlijk dat men nog meer zou hebben genomen als er meer was.

Ik heb een man en puberzoon van 17 en neem ik 3 kilo dan is het echt te weinig. Mijn mannen kunnen goed eten en ze eten dan ook graag. Vooral mosseleten is gezelschapseten en dan eet je al meer door de gezelligheid aan tafel.

Het ligt er dus net aan of je liever teveel dan tekort hebt.
Ik ben een 'liever teveel type'dus houd het liefst iets over.
Bij overgebleven mosselen heb je weer een lekker maaltje door ze te gratineren met een mengsel van crème fraiche, kerriepoeder, gem. peper en geraspte Emmentaler of door ze pittig te kruiden en gewoon lekker te bakken.

Ik zou dus gewoon 1 kg. extra nemen, beter teveel dan te weinig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb er ook altijd frietjes/aardappelpartjes, verschillende sausjes, stokbrood/kruidenboter en een salade bij en dat gaat ook altijd op. Van 4 kg. houd ik (als gewone eetster) bij mijn 2 mannen hooguit 5-8 mosseltjes over.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem altijd een kilo per persoon.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
THNX...
Rieneke1
11 jaar geleden
wat is het gewicht van zo'n bak mosselen uit de supermarkt?
bamibal
11 jaar geleden
In zo'n bak zit meestal twee kilo.
Rieneke1
11 jaar geleden
aha, dan zijn we het eens, en krijg je een plus! :)
bamibal
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt ! plus.
Ik neem één bak per twee personen. Als er mosselen over zijn, haal ik die uit de schelp en bewaar ze hooguit een nachtje in azijn. De volgende dag bij de salade, heerlijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet niet aan tafel een bakje azijn om ze in te dopen; ik doe er ook een bakje azijn met een dikke schep mosterd bij, dat zijn heel ouderwetse manieren om mosselen te eten, maar het doet het bij mij nog prima. Daar word je trouwens ook niet zo dik van als van die héérlijke sausen en mayonaise....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb als kok diverse keren voor grote groepen mosselen klaargemaakt (100 / 200 pers.) gebruik te dan altijd 1 kg p.p. dit was altijd genoeg, weinig over niets te kort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het basisrecept.

Voor 4 personen heeft u nodig:

4 kilo mosselen (reken namelijk ongeveer 1 kilo per persoon.

2 uien- 2 laurierblaadjes- 2 in ringen gesneden preien- peper uit de molen- een paar takjes selderie-
een scheut droge witte wijn (Muscadet), bier of water.

Het meest gegeten mosselgerecht ziet er als volgt uit.

In een pan worden de mosselen samen met de groente gekookt.
Neem hiervoor een zo dun mogelijke pan en gebruik de grootste hittebron van uw kooktoestel.
Gebruik een grote pan en vul deze tot de helft. Leg de groentes onderin de pan en daarop de mosselen.
Strooi er peper over ,het deksel op de pan en als het kokende vocht opkomt even het deksel oplichten, dat kan wel drie keer nodig zijn.
Als alle mosselschelpen openstaan, zijn de mosselen klaar.
Dit duurt ongeveer 10 minuten.
Eventueel dichtgebleven schelpen verwijderen en de maaltijd is gereed.
De pan hoeft niet afgesloten te worden.

Tijdens het eten van de mosselmaaltijd verdient het aanbeveling de pan of en toe om te schudden, zodat de mosselen door het kookvocht lekker sappig blijven. !!!

Het is belangrijk dat het kookproces snel verloopt.
Een sterke hittebron is dus noodzaak.
Een pan met een dunne bodem zorgt er ook voor dat de inhoud van de pan snel op temperatuur komt.
Als alternatief kunt u de pan met een bodempje wijn, bier of water eerst verhitten om vervolgens de groentes en de mosselen toe te voegen.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/artikelen/139443/Mosselen-