Welke kruiden gebruik je bij het maken van stroganoffsaus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.9K

Het beste antwoord

Hier heeft u het volledige ingrediëntenlijst voor een lekkere originele Stroganoffsaus.
1 bakje champions
1 rode paprika
½ groene paprika
2 uien
1 blikje tomatenpuree
1 eetlepel chilipoeder (begin met 1 theelepel, dan proeven of je er qua pittig heid meer in wilt doen.)
Paar druppeltjes worcestershiresaus
Paar druppeltjes tabasco
Witte peper, zout
1 eetlepel paprikapoeder
1 rund bouillonblokje
1 teen knoflook
Klein bekertje slagroom
Flinke scheut wodka.
Bereiding:
Uitje fruiten dan paprika even meebakken als laatste de champignons erbij doen. Deksel op de pan is nodig zodat het vocht uit de champignons vooral niet verloren gaat, dit geeft een extra lekkere smaak! Dit op half vuur laten pruttelen zodat de champignons lekker zacht zijn.
Dan de wodka erbij doen en even lekker door laten warmen (de alcohol verdampt dan).
Tomatenpuree, bouillonblokje, knoflook alle kruiden naar smaak toevoegen.
Als laatste zoveel slagroom toevoegen dat de saus een mooi kleurtje krijgt. Alleen snel opwarmen, anders gaat de saus schiften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk recept is eigelijk maar een leidraad en iedereen kan het aanpassen naar eigen smaak. Smakelijk. Ik zie weeral een min zonder motivatie !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat antwoorder vergeten was de bron te vermelden? Zie hier: http://www.smulweb.nl/recepten/1387606/Echte-stroganoffsaus maar als je googelt op "1 bakje champions" kom je meer 'originelen' tegen. Dat Smulweb is overigens een vergaarbak aan recepten van wat rijp en groen is. Meestal ook al gekopieerd en vaak niet eens gecontroleerd waardoor er ook heel foute recepten op staan. Min is niet van mij maar een één op één kopie zonder bronvermelding en zonder commentaar kan ik niet echt een sterk antwoord vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik heb de bron niet vermeld omdat ik ze niet meer kende.
Met uw link te zien (waarvoor dank) weet ik het weer.
Ik heb die tekst gekopieerd uit een Word document waar ik al mijn recepten bewaar, als ik iets vind op internet zet ik het in mijn Receptenboekje (Word document).
Na het recept getest te hebben geef ik het een beoordeling of word het eruit gezwierd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, je bent de enige niet maar ik denk, eerlijk gezegd, dat iedereen die recepten zoekt beter rechtstreeks naar de geëigende websites kan gaan. Ik zou er zelf wat commentaar bijgezet hebben, bijvoorbeeld suggesties voor varianten. Min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Keesvi, vanaf nu zet ik de site ook bij mijn recepten zodat ik de oorsprong kan achterhalen. Ik heb er nog niet met geexperimenteerd omdat het basis recept altijd goed lukt.
Thanks voor de tip.

Andere antwoorden (3)

Dit is wat je nodig hebt om de originele Stroganoffsaus te maken. Denu verkregen saus zal afwijken van alle potjes en pakjes sausen, die niet origineel zijn. Je ziet dat er weinig kruiden gebruikt worden.

1/4 gesnipperde ui
wat boter om te bakken
50 gram gesneden champignons
één knoflookteentje
20 gram tomatenpuree
1 1/2 dl demi-glacesaus
1 dl room
Worchestershiresaus
paprikapoeder
peper en zout
wodka
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit filmpje zie je heel duidelijk hoe stroganoffsaus bereid wordt met de bijpassende kruiden. Ik heb het klaargemaakt en vind het persoonlijk de lekkerste!
Smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak het als volgt;

Voorbereiden;

Snipper 1 grote ui en plet 1 flinke knoflookteen.
Snijd 1 pond rundvlees in repen van ong. 1 cm. of niet te kleine blokjes.
Hak ca. 10 zure augurken grof.
Snijd champignons in kwarten.

Verhit een braadpan die niet te laag is en smelt hierin een klont boter. Wacht tot het uitgebruist is en doe hier een deel van het vlees in. Bij teveel vlees gaat het nl. koken en het vlees moet wel bruin bakken.
Bak tot het vlees een korstje heeft en maal er dan peper en zout over.
Als het vlees zo in gedeeltes gebakken is zet je het even apart in een schaal of diep bord.

In de braadjus die in de pan achtergebleven is, doe je wat extra boter en bak je de paddestoelen even. Maal er ook peper en zout over.
Na een paar minuutjes doe je de gesnipperde ui en de knoflook bij. Hoeft maar even te bakken want ze mogen niet verbranden.
Doe er ca. 40 gr. tomatenpuree bij, doe er 1 theel. paprikapoeder bij en laat al roerend de tomatenpuree even meebakken.
Zet het vuur laag en doe het vlees en de gehakte augurken erbij. Blus af met een flinke scheut cognac.
Zorg dat de afzuigkap uit staat en flambeer de cognac meteen. Zodra de vlammen uit zijn is de alcohol ook voor het grootste deel verdwenen en schep je er 2 dl. zure room bij. Roer tot je een gladde saus hebt.
Laat alles nog even pruttelen, maar niet te veel inkoken.
Je kunt naar smaak wodka toevoegen, maar persoonlijk vind ik deze versie het lekkerst. Evtl nog wat nakruiden met peper en zout voor je hem serveert.
amc