Blijven de vitamines van appels behouden als je ze kookt (tot appelmoes)?

Picture for question
14 jaar geleden
in: Koken
14.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoe kan je weten dat de vitaminen eruit gaan

Het beste antwoord

Warmte, licht en water zorgen voor de afbraak van vitamines. Daarom is het zaak groente en fruit koel en donker te bewaren, met een dunschiller te schillen, omdat de meeste vitamines onder en in de schil zitten.
Om zoveel mogelijk vitamines te behouden als je appelmoes maakt moet je;
- De appels in niet te kleine stukjes snijden en niet lang van te voren,
- De appels in zo weinig mogelijk water koken, want in het kookwater komen de vitamines terecht en door dit vocht te gebruiken komt er toch weer iets terug.
- De appels zo kort mogelijk koken.

Het is altijd zaak, om groenten in zo weinig water te koken en zo kort mogelijk. Als je ze afgiet, doe dit dan niet in d gootsteen maar gebruik dit kookvocht voor een sausje of giet het bij de soep. De voorkeur verdient stomen, maar bij appelmoes gaat dit niet echt goed, het blijft te dik. Je zou er evtl. een scheutje appel-diksap bij kunnen doen, om het wat smeuiger te maken.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je fruit kookt gaan er wel vitamines verloren.
Vooral vitamine B1 en C zijn hier gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich bevat een appel niet zo heel veel vitamine C. Maar een appel bevat wel een bom aan antioxidanten. De schil van de appel bevat enorm veel bioactieve stoffen, meer dan het vruchtvlees. Veel antioxidanten bevinden zich dichtbij de schil.
Bij het verwerken tot appelmoes (schillen en koken), blijft er weinig over van de gezonde voedingsstoffen van de appel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Zou een stoommandje helpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@konijn
Nee. In dit geval gaan de waardevolle stoffen vooral verloren door het schillen van de appels en door verhitting.
Voor het maken van appelmoes heb je geen lange kooktijd nodig. Ook gebruik je het kleine beetje water waarin de appels zijn gekookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ruth
Waarom zou je voor het maken van appelmoes de appels schillen,juis de schil bevat de meeste smaak en kleurstoffen en in de applemoes vind je niets terug dan de smaak en kleurstoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oribatei
Omdat appelmoes moes van geschilde, gekookte appels is.
Zie voor recepten:
http://www.dekooktips.com/recepten/apmoe.htm Meegekookte schillen van de appel zijn (net als tomatenvelletjes in tomatensaus) niet echt prettig in appelmoes.
Ja, hoor, en als je denkt dat er wat vitamines verloren gaan, neem dan nog een extra schepje... En alles is opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er gaan veel vitamines verloren tijdens het koken, ook bij fruit.

Er gaan ook vitamines verloren als je groente of fruit een dag in de koelkast (of op de plank) laat liggen. Vierentwintig uur na de oogst is al bijna de helft van de vitamines verdwenen.

De meeste vitamines krijg je dus binnen als je rauwkost eet uit eigen moestuin, geoogst vlak voor de bereiding.

Maar als je gewoon regelmatig wat groenten en fruit eet, krijg je al snel voldoende vitamines binnen, dus er is geen reden tot paniek…
14 jaar geleden
Niet alles gaat eruit ligt ook aan de duur van het kookproces.
Uiteindelijk geldt dit voor alles wat je kookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaan wel een beetje vitaminen verloren