Als ik avondeten gekookt heb, tegen een uur of 18:30, heeft mijn vriend tegen 22.00 weer honger, doe ik iets niet goed?

Want dan gaat hij snaaien. Ik ook wel, maar minder dan hij en bij mij zie je het niet zo, maar hij begint een aardige buik te kweken.

Ik kook echt niet elke avond gezond hoor. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk goed eten klaar te maken. Normaal stukje vlees of vis, soms een vlees vervanger, omdat we dat lekker vinden (Maaslander kaasburgers) aardappelen met jus en groenten vers, ik haat blikvoer, vieze smaak!

Iemand tips?

Als er gesnaaid word, zijn het vaak de ongezonde dingen, Chips, vetpan...

Zijn er ook "gezonde" snaaidingen (mijn vriend is gek op olijven, ik vind ze vies)

11 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het eten nog een (gezond) toetje, zou misschien wat kunnen helpen. (Als jullie dat nu niet eten).
Bijvoorbeeld kwark of yoghurt (met fruit erdoor) of magere vla. De meeste mensen drinken/eten 's avonds nog wel iets.
Zelf neem ik meestal een kop thee met iets erbij.
Maar niet heel veel, inderdaad Iets gezonds om te snaaien is o.a.: fruit, volkoren toastje met mager beleg, ongezouten noten.
Op de website van voedingscentrum staan volgens mij ook nog wel wat ideeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ietsjes later eten, zou ook nog kunnen helpen trouwens.
Amadea
11 jaar geleden
Besef dat wat je hebt geen honger is, maar alleen maar 'lekkere trek'. Honger betekent dat je maag knort omdat hij leeg is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook vanaf een uur of 22 weer "in beweging komen" dat helpt ook voor veel dingen ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt jammer

Het beste antwoord

Het maakt in feite voor jouw vroend niet uit wat en hoe verantwoord je ook kookt, hij zal altijd rond 22 uur trek krijgen! Het is namelijk geen honger, maar gewoon trek en een gewoonte geworden. Psychologisch én fysiologisch
zal ernaar verlangd worden en door eraan toe te geven raakt hij pas bevredigd.

Kan hij überhaupt wel stoppen? Hij heeft het zich waarschijnlijk zo aangewend en het lijkt mij dat hij zichzelf op deze manier een vorm van voedselverslaving aan het aankweken is (als hij al niet verslaafd is) Je hebt hem waarschijnlijk al gewaarschuwd, zijn omgeving zal het buikje ook opvallen en er iets van zeggen en toch......gaat hij gewoon door!!
Hij begrijpt dat zijn gewoonte om graag vet te eten schadelijk is maar hij gaat toch door en wordt steeds dikker. Vet is net als suiker een stof die graag gegeten wordt, een soort drug kan het worden als een ander niet ingrijpt. Probeer eens uit of hij echt niet zonder kan. Verberg alles eens en kijk hoe hij reageert. Als hij kwaad wordt omdat hij niet kan snacken en écht behoefte heeft aan iets vets, ongezonds dan weet je genoeg hè?

Dit kan een serieus probleem zijn hoor, het is geen geintje!

Probeer dus het vet af te zweren en maak 's avonds wat lichte hapjes;
Gezonde tussendoor avondhapjes;
2 rolletjse gerookte zalm met een partje gekookt ei,
4 rolletjes rosbief met augurk
8 plakjes komkommer met zuivelspread,
4 volkorentoastjes met filet american,
4 stukjes bruin stokbrood met olijventapenade,
2 gevulde halve tomaatjes met tonijnsalade,
1 glas chrystal clear koolzuurvrij,
1 glas coolbest light ( premium orange)
8 zoute stengels,
1 handje Japanse mix,
een beker kruidenthee.

Maak hier een keuze uit en doe op een gezellig bord of schaaltje. Fruit tussendoor of rauwkost is altijd goed en maak een er evtl. een magere dipsaus erbij.

Misschien eet hij ook overdag niet genoeg. Dan zou hij ziich moeten aanwennen dagelijks zeker drie keer tussen de maaltijden in, gezonde tussendoortjes te eten. Beter 5 kleine maaltijden op een dag dan 3 grote. Op deze manier blijft de spijsvertering aan het werk en heeft niet de behoefte om calorieën op te slaan in het lichaam als reserve. Het houdt de stofwisseling op gang en houdt de suikerspiegel op peil.
amc
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het zou eetverslaving kunnen zijn. Al word hij niet boos als er niets in huis is. Dan gaat hij wel zoeken hoor, maar als hij niks vind word hij niet boos, en shift ook niet naar de BP (wat ik wel zou doen, en ook doe, als ik geen sigaretten meer heb). Hij ontbijt met 2 bruine bolletjes met pasta of hagelslag. Op het werk eet hij 5 bruine bollen met filet americain of kip kerrie salade, soms ook gerookte zalm (ik dacht trouwens dat dit erg vet was) Gelukkig drinkt hij helemaal geen frisdrank, alleen spa rood. En 5 koppen koffie met suiker per dag. Hij werkt mega hard, en krijgt daarbij erg veel beweging. Moet veel spullen versjouwen, en dat weegt echt niet weinig. Maar toen ik vanmorgen uit bed kwam, lag er een zak op tafel, hij heeft gisteravond dus een hele zak met chocolade toffees opgegeten...snap niet hoe hij het weg krijgt. (ik houd niet van chocolade) Maar ik zou zelf kost misselijk zijn geworden. Die hapjes van jou, lijken me wel oke. Daar zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken. Ik weet dat het hem wel dwars zit dat hij dik is geworden. Maar hij weet ook niet hoe hij het moet aanpakken...en ik weet het ook niet :-( Ik weet van mezelf dat ik ongezond leef, ontbijt en lunch sla ik vaak over. Drink veel fris (geen light, maar cola en energydrink) of thee met veel suiker. Ik heb totaal geen regelmaat in slapen en werk (mijn werk is niet fysiek, wel veel lopen). Dat ik ga snaaien is logisch...dat ik niet aan kom slaat nergens op. Maar van hem begrijp ik het niet. Hij heeft wel regelmaat, eet wel lunch en ontbijt. En heeft zwaar fysiek werk en veel lopen. En hij drinkt geen fris.
amc
11 jaar geleden
Zalm is inderdaad een vette vis, maar heeft veel omega 3 vetzuren en dat zijn goede vetten. Er wordt niet voor niets geadviseerd om 2x in de week een vette vissoort als zalm, makreel of haring te eten. Tja, het is moeilijk te verklaren waarom de één alles kan eten en geen gram aankomt en de ander wordt bij wijze van spreken al dikker van een glas vruchtensap. Is ook een hormonale kwestie, vertering, schildklier en noem maar op. De één valt af door stress, de ander komt juist aan hierdoor. Dat is individueel bepaald. Hij zou eens bewust moeten eten en dan bedoel ik elk hapje langzaam eten, lang kauwen, proeven wat hij eet! Dat is al de halve vertering! Veel vezels, dus volkoren en zilvervliesrijst ipv bewerkte-. Daarvan kom je eerder verzadigd vol te zitten, dat is voedzaam. Een goede maaltijd, met aandacht en rustig gegeten, geeft langer een verzadigd gevoel en doet niet zo snel naar 'iets' grijpen of zoeken. Fruit heeft ook veel vezels, dus neem eens een schaaltje fruitsalade met alleen een beetje citroen en een zakje vanillesuiker of sap erdoor. Is ook lekker snacken hoor! Maak samen een afspraak dat na een hele week geen vette snacks jullie jezelf belonen door alleen in het weekend te zondigen en dan natuurlijk geen hele schaal met bitterballen. (^-^).
Kijk, dat scheelt toch weer een aantal nutteloze calorietjes
in de week. Kortom, hij moet echt willen en een zekere discipline aanleren. Jij kan hem alleen sturen en erop blijven wijzen, zolang hij het toelaat.

Andere antwoorden (5)

Het klinkt misschien simpel en stom, maar het is écht een kwestie van aanwennen. Ik at áltijd een koek bij de avondkoffie, en daarna vaak ook nog iets, nu eet ik na het avondeten niks meer. De eerste 1 à 2 weken heb je 's avonds honger, daarna niet meer.
Hoe ik er in het begin aan wende: Toetje/vla/dessert flinke tijd na de maaltijd nemen, rond een uur of 8.
Volgens mij doe je verder niks fout, dus in principe heeft je lichaam het niet meer nodig om te snaaien. Rond de koffie zou nog een eetmoment mogen zitten, maar neem dan dus liever wat zuivel of fruit ofzo.
Beperk de chips en zoutjes etc gewoon simpelweg voor het weekend, dan weet je precies waar je aan toe bent.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet niks verkeerd, je vriend heeft gewoon een snelle stofwisseling.
Ik ga ervan uit dat je gewoon een voedzame maaltijd maakt.

's avonds een snack nemen kan best als het in je dagelijkse kcal behoefte past, maar neem dan liever een bakje yoghurt of een handje ongezouten nootjes.
Of popcorn, lekker knabbelen voor weinig kcal.
Dingen als wortel of komkommer met een hummus dip vind ik zelf ook lekker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen toetje gelijk na het eten, maar pas tegen 8 uur of half 9.
En eet je vriend overdag wel genoeg? Snaaien kan ook een teken zijn dat je lichaam iets tekort komt.

Vooral tv kijken is berucht, je gaat gedachteloos eten. Houd je handen bezig met iets anders, neem een kauwgumpje of zet de tv uit en ga iets anders doen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd dat toetje
Als ik dat niet neem ga ik gegarandeerd snoepen
Ik neem hen altijd n uurtje na de maaltijd
Ik zou de porties die je maakt voor het avond eten van 18.30 groter maken, dan is er minder behoefte aan het snaaien. Als je gezond eet, dan zijn de maaltijden lichter te verteren, dus is er behoefte to snaaien. Maak de maaltijd wat zwaarder is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan beginnen met volkoren varianten van pasta's en rijst. Dan de aardappelen in de schil laten. Zijn ook extra vezels en dat vult beter. Dan kan je om de snack trek van je vriend in te tomen om 21:30 een schaal met rauwkost neerzetten. Evt met een dipsausje op basis van yoghurt. ook kan je een paar appels schillen en in partjes opdienen. lekker met een klein beetje kaneel er over.
Dit zijn maar een paar ideeen er zijn er op internet genoeg te vinden. Zoek maar eens op: tussendoortjes met minder dan 100 calorieën.
SUCCES en smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou sowieso niet moeten eten twee uur voor je naar bed gaat. Het is niet goed voor je buik die 's nachts rust nodig heeft, het draagt niet bij aan goede nachtrust en je komt er snel van aan, omdat je lichaam geen kans krijgt die calorieën alsnog te verbranden.

Het is echt een kwestie van wennen en een beetje discipline, dus jouw vriend moet proberen het zoveel mogelijk te beperken.

Het probleem is dat veel mensen uit gewoonte, automatisch gaan snaaien, zonder dat ze er echt zoveel zin in hebben of honger hebben. Dus als je iets wil gaan pakken, vraag jezelf eerst af: heb ik er echt veel zin in? heb ik echt honger? Eet bewust en eet niets automatisch. Wat je kan doen is, wanneer je zin krijgt in een snack, een glaasje water nemen en een half uurtje wachten. Als je er na een half uur nog steeds zin in hebt, neem gewoon een beetje/een stukje. Vaak blijkt na een uurtje dat je er toch niet zoveel zin in had. Maar je moet ook niet de hele avond nerveus op de bank zitten, omdat je aan dat stukje chocola denkt ;-)
Verwen jezelf af en toe, maar geniet er dan ook echt van! Het moet het gewoon waard zijn.

En tips voor gezonde snacks? Gedroogd fruit (rozijntjes, cranberries, banaan), zuivel (bv. kwark vult heel goed), studentenhaver, volkoren cracker met een stukje magere kaas, ham, vis, Philadelpia light, verse groente met dip, rijstcrackers, popcorn. Als je zin hebt in chips, neem dan ovengebakken chips.

Olijven en noten zijn gezonde dikmakers, dus met mate.

En doe nooit grote hoeveelheden op tafel (een hele zak chips/noten..)., dan is het moeilijk te stoppen en eet je vaak veel meer dan je eigenlijk wil. Neem gewoon een portie op een klein schaaltje, eet langzaam en geniet er bewust van.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik gebruik in mijn antwoord 'je' voor het gemak, naturrlijk zijn de adviezen vooral voor je vriend bedoeld :-)