Mijn aardappels liggen in de schuur en nu blijkt dat ze bevroren zijn..kan ik die toch nog gewoon gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
44.3K

Het beste antwoord

Aardappels die bevroren zijn geweest, hebben een smaakverandering ondergaan. Ze zijn zoet geworden. Opeten kan geen kwaad.

Ik heb op internet een tip gevonden om deze smaak weer te neutraliseren. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar de tip is allicht de moeite van het proberen waard.

"Bevroren aardappelen hebben een zoetige smaak.
Je kunt die kwijtraken door ze een dag voor het koken in koud water te leggen en in een koud vertrek te zetten".

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mijn ervaring met bevroen aardappelen (ongekook) is dat ze als ze ontdooien vergaan tot een papje. Misschien als het vochtgehalte laag genoeg was dat de knol niet kapot gevroren is, maar ik vrees het ergste..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bevroren aardappels kun je niet meer gebruiken, weggooiene in de groene bak of aan een kinderboerderij in de buurt geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,
wacht maar tot je ze begint te ruiken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, 'rauwe' groenten die bevroren zijn geweest, kun je niet meer eten. Dit komt omdat groenten celwanden hebben, en die gaan kapot bij het bevriezen. Daardoor gaat de hele structuur van de groente verloren (al het water 'stroomt uit de cellen') en wordt het inderdaad een smerig papje als je het toch nog klaarmaakt.
Groenten die je bevroren koopt (zoals b.v. aardappelschijfjes in een roerbakpakket) zijn altijd al 'geblancheerd' (kort voorgekookt) voor ze bevroren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het niet goed is voor de aardappel, dus dat de smaak er zowiezo niet beter op is geworden. Ga op je eigen gevoel af, ruiken ze raar, krijgen ze vieze plekken of worden ze zacht: Weg ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardappels die bevroren zijn geweest kun je tijdens het koken bestrooien met een handje vol zout zodat de smaak terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aardappels te koud bewaard worden, dat geldt al voor lager dan 5 graden, krijgen ze door omzetting van zetmeel in suiker een zoete smaak.
Bevroren aardappels kan je beter weggooien. Ze blijven na het koken glazig en verliezen hun lekkere smaak.
amc
14 jaar geleden
Ze zijn alleen nog te gebruiken als varkensvoer.
Jammer voor je.!!