Hoelang moet je konijn stoven?

Ik wil met kerst graag gestoofd konijn maken, maar ik weet niet hoelang ik dat moet stoven. Bij een recept staat dat je maximaal 40 minuten moet stoven, anders wordt het droog. Bij de andere recepten worden tijden gegeven van een uur tot anderhalf uur. Wat is nu de goede stooftijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
41.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet mij altijd weer denken aan vroeger.
Wij 'kregen' toen een mooi wit konijn, lief beestje.
Vlak voor de Kerst moest Flappie geslacht worden!!
Niemand bij ons thuis wilden de poten vasthouden, en ja hoor, tuuurlijk, ik moest het weer doen :(
Ik wilde niet, toen heeft mijn vader een touw om zijn poten gedaan, daar ben ik mee naar binnen gelopen tot in de huiskamer.
Ik moest goed trekken aan dat touw en voelde gewoon die schokjes..BHA...Ik heb nooit konijn meer gegeten.
Trauma's, heb ik er aan over gehouden.
Snuffel
14 jaar geleden
Dit konijn moet een beetje huilen van je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet mij denken aan de konijnenplaag in Australië. Tien stuks met een schot hagel. Maar goed, die hebben ten minste nog een vrij leven; beter dan de Flappies die alleenzaam in een hok zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom ga ik regelmatig naar de kinderboerderij, konijnen voeren. Daar zitten minstens 30 !! hokken, met alleen al konijnen, zo vreselijk zielig :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vinden die konijnen vast niet zielig! Die doen gewoon wat des konijns is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "des konijns" om het te doen als de konijnen. Vandaar dat 1 konijn in een hok zielig is.

Het beste antwoord

Gewoon op een laag pitje langzaam laten sudderen en goed in de gaten houden. Eventueel af en toe wat water er bij zodat het niet te droog wordt.
Als het van het bot valt is het pas goed gaar.
(Ik maak het zelf in de snelkookpan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ongeveer 2½ uur stoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het konijn in stukken is, dan is het met 45 minuten of een uurtje klaar. Te lang stoven wordt ie niet lekkerder van. (het is geen suddervlees).
Weet je wat lekker is? De stukken konijn (gezouten en gepeperd) even door de bloem halen, aanbraden, en dan afblussen met cognac. Nog wat water bijvoegen en 3 kwartiertjes à 1 uur laten sudderen. Pan af en toe heen en weer bewegen, zodat de sju lekker dikkig wordt. Mmmmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In braadpan boter verhitten en konijn rondom bruin bakken. Konijn in ca. 1 uur en 30 minuten afgedekt op laag vuur gaar stoven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet....gewoon laten leven die beestjes :S
sorry maar heb een konijn als huisdier en moet er niet aan denken dat ie met kerst op tafel staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Ik wil je graag 10 plusjes geven, maar ik zit nog op niveau 1.
De standaard stooftijd is 90 min. Dan is het heerlijk mals en als je er voldoende vocht bij doet, kan het niet uitdrogen. Om het extra mals te maken kun je het ook laten marineren in 2/3 water en 1/3 rode wijnazijn, of water, rode wijn en azijn. Doe hier prei, wortel en ui in blokjes bij en laat minstens 12 uur marineren.
Neem de konijndelen uit de marinade en dep ze droog.Bewaar de rest v.d. marinade. Braad nu het konijn aan in de boter, voeg de prei, ui en winterwortel toe. Blus de saus af met rode wijn en de rest v.d. marinade. Laat dan 90 min. sudderen,maar het mag zelfs 120 min.Het wordt zo echt niet droog. Maak de saus af met verkruimelde kandijkoek of een snee brood besmeerd met mosterd. Dit lost vanzelf op in de saus. Is de saus te dun dan kun je boter met bloem mengen en dit in deeltjes erdoor roeren.

Als je niet marineert, zout en peper de konijnendelen, bak rondom bruin in de boter,voeg rode- en groene paprika toe in stukjes, 1 kl. blik tomatensoep, 1 lepel tijm en 2 dl. water of rode wijn. Sluit de pan en stoof 90 min. Bind de saus met aangemengde ( met rode wijn of water) bloem en voeg zout en peper naar smaak toe.
amc