Welk (eetbaar) product krijg je als je verse melk te lang laat staan?

Misschien een vieze vraag, maar ik vraag me al tijden af wat je nou voor product krijgt als je melk te lang laat staan. Is het dan echt bedorven, kan je het ook nog gebruiken, is het eetbaar? Wat kan je met deze melk als die je te lang hebt laten staan?

Toegevoegd na 5 minuten:
En zo niet, waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.3K

Het beste antwoord

Je kan een zoet Guyanees gerecht maken(naam weet ik niet). Dit heb je nodig :
Echt bedorven melk (water moet boven drijven) aan de kook brengen, wanneer die kookt, suiker naar smaak toevoegen (moet behoorlijk zoet zijn) en blijven roeren tot het dik en klonterig wordt.
Laten afkoelen (liefst een nacht in de ijskast) en erg lekker als toetje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het moet wel redelijk lang blijven koken. Al het vocht moet eruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grappig, dat wist ik niet! Eet je het vaak? Ijskast, je bedoelt vriezer (dat je het invriest), of de koelkast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen . Niet in de vriezer. Koelkast. In principe kan je na het afkoelen beginnen met eten, maar na een nacht in de ijskast wordt het nog lekkerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben meestal geen bedorven melk, maar als we er trek in krijgen, laten we een pak melk moedwillig bederven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En gebruik het liefst bruine suiker.

Andere antwoorden (2)

Als je verse melk te lang laat staan, krijg je bedorven melk.
Bijna zure / bedorven melk willen sommige mensen nog wel gebruiken voor in de pannenkoeken maar verder kan je er niets meer mee (dan weggooien).
Yoghurt en karnemelk zijn ook vormen van verzuurde melk, maar dan heel gecontroleerd (met geselecteerde melkzuurbacteriën). Dus niet te vergelijken met zure melk.
11 jaar geleden
De melk bederft omdat de aanwezige bacteriën massaal beginnen te vermenigvuldigen. Die beestjes voeden zich met de lactose uit de melk en geven als afval zure stoffen af. Dit maakt de melk zuur. (net zoals ook soep zuur wordt als je het langere tijd laat staan)
De melk op zich blijft eetbaar (in feite krijg je een soort yoghurt), maar de bacteriën kunnen je ziek maken.
Verse melk, recht van de koe, kan je max 2à3 dagen bewaren in de koelkast omdat er van begin al veel beestjes in zitten..