Kan je appeltaart maken met peer of perzik inplaats van appels? Het deeg vind ik lekker maar de appels niet. Of zijn die te "nat" om taart van te make

Ik wil graag appeltaart maken met peer of perzik omdat ik het deeg wel lekker vind maar appel erin niet. Maar ik zie daar nooit recepten van. Wel in andere vorm zoals bv peren tartetartin. Maar niet dus net als de appeltaart. Ik ben bang dat dat komt omdat peer en perzik van nature te nat zijn om in appeltaart te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.6K

Antwoorden (7)

Ja, hoor waarom niet, hier is een recept, maar je kan natuurlijk ook je eigen appeltaartdeeg gebruiken:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/perentaart-17195.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat! lekker hoor :-)
De vulling zal misschien iets vochtiger zijn. Maar dat is dan ook het enige. Je kan er voor kiezen de vruchten wat droog te deppen met keukenrol als het erg nattig is.

Gewoon lekker gaan bakken, en als het klaar is, breng dan ff een stukje. Ik ben jarig vandaag maar niemand heeft er aan gedacht :-(

Hier op een forum iemand die dezelfde vraag heeft gesteld.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Van Harte,... je bent zo'n Peer!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt Freekfluweel :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feli heer!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt allen voor de lieve reacties :-)
Ja, dat kan! Wat ik altijd doe is bij andere recepten kijken hoe daar (in dit geval) peer of perzik wordt bereid in een gerecht. Op die manier doe ik regelmatig ideeën op hoe ik deze ingrediënten in een ander recept kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peren en perziken kunnen wel zeker met appeltaart deeg gebruikt worden, zoals anderen voor mij al zeiden.

Als je toch bang bent dat het te nat wordt en je wilt het zekere voor het onzekere nemen, doe dan wat custard poeder op de bodem van je deeg, voordat je de peren/perziken erin doet. Het poeder zal het overtollige vocht opnemen en zo krijg je nog een extra lekker custard smaakje aan je taart ook!
Wil je juist je taart zo "puur" mogelijk houden, gebruik dan wat paneermeel. Dit heeft hetzelfde effect, maar geeft geen romige/vanille achtige smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik altijd veel succes mee heb is dit volgende recept;

Neem wel een stevige peer het best een Conference.
-3 peren + 3 perziken (of nectarines, die hoef je niet te schillen),
150 gr. tarwebloem,
125 gr. roomboter,
100 gr. hazelnoten,
80 gr. rietsuiker,
50 gr. havermoutvlokken,
sap v. 1 citroen,
5 eetl. calvados (optioneel, maar wél lekker)
1 z. vanillesuiker,
2 eetl. maizena,
wat kaneel/suiker.

Hak de hazelnootjes fijn in de blender/keukenmachine of doe ze in een plastic zak en rol ze fijn met een deegroller op glazen fles. Er mogen best kleine stukjes inzitten.

Schil de vruchten en verwijder de pit/klokkenhuis en snij in partjes. Besprenkelmet citroensap.

Meng de hazelnootjes met de bloem, havermoutvlokken,
suiker, vanillesuiker en een snufje zout. Snijd de koude boter in blokjes en doe ze erbij. Voeg nog 2 lepels water toe en kneed alles snel, met koude handen, goed door.
Maak er een bal van, verpak in huishoudfolie en leg ½ uurtje in de koelkast.

Rol het deeg uit op een bebloemd oppervlak en beboter een bakvorm. Bekleed deze met het deeg. Het geeft niet als die in stukken breekt, duw gewoon goed tegen elkaar in de vorm. Zeef er de maizena over.

Schik de vruchtenpartejs en dakpansgewijs in en strooi er
de suiker/kaneel over.
Bak ca. 40 min. in een voorverwarmde oven van 200 graden C.

Heb je toevallig calvados in huis? Verwarm het in een pannetje en flambeer de taart als ze nog heet is.

Hij is ook warm erg lekker, samen met een bolletje roomijs
op het bordje. (^-^)
amc
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Ik heb gister een `appeltaart` gebakken en de appels vervangen door rabarber met aardbeien, heerlijk.
Ook abrikozen of peren kun je gebruiken. Ik gebruik vers en uit blik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt genomen zou het juiste antwoord op deze vraag 'Neen' moeten zijn want van zodra je andere vruchten dan appelen op de taart doet is het dus géén appeltaart meer hé ;-)

Maar in de praktijk kan je dus wél hetzelfde deeg als voor de appeltaart óók versieren met andere vruchten zoals peren of perzik.
Je kan deze vruchten bijvoorbeeld vooraf laten uitdrogen in de oven of de microwave tot ze ongeveer hetzelfde vochtgehalte hebben als een appel en ze daarna mee bakken met het taartdeeg.
Of...
Je kan ze gewoon opwarmen en na het bakken van het taartdeeg er bovenop leggen.

Er zijn eindeloze variaties mogelijk voor wie vindingrijk is, toch?

Succes en Smakelijk!