Wat hoort oorspronkelijk in het ham/meloen recept?

Hoort er gekookte, gerookte of rauwe ham bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22.3K
Amadea
11 jaar geleden
Met rookvlees is het óók heerlijk!

Het beste antwoord

De rauwe ham.

Zowel in de rauwe ham als in de meloen heb je ook verschillende soorten. Kwestie van smaak.
Hieronder het ik wat tips gevonden over de combinatie ham en meloen.

Mogelijke meloenen
Cavaillon: Heeft een gladde, geelgroene schil met donkere strepen en het oranje vruchtvlees is zoet.

Cantaloup: Ze zijn rond of iets afgeplat en de schil van de meloen bestaat uit een netachtig-omhulsel. Cantaloup zijn dessertmeloenen en het feloranje vruchtvlees heeft een heerlijk sappig en zoete smaak.

Galia: deze meloen heeft een geelgroene schil. Het lichtgroene vruchtvlees is mild, sappig en honingachtig zoet. Gekoeld in vruchtensalades smaakt deze meloen heerlijk.

Mogelijke ham:
Parma - Serrano - Ganda - Cobourger, Ardennerham

Variatie op meloenpartjes: ◦
Meloenen in bolletjes serveren
Hapjes ervan maken: neem cocktailprikkers en rijg er een paar meloenbolletjes en wat opgerolde hamstukjes aan.

Tips voor extra smaak:
- meloenpartjes en de ham nadat ze op de borden zijn geschikt, eventueel besprenkelen met witte of rode porto of pineau des charentes.

- de meloenpartjes voordat ze op de borden worden geschikt, eerst laten marineren: neem 2 dl witte of rode port, vermeng met de partjes of bolletjes en laat een uurtje marineren. De port kan ook vervangen worden door zoete witte wijn (zoals Monbasillac) of pineau des charentes.

- Meloen met ham krijgt een mooi smaakcontrast als je net voor het opdienen het geheel met versgemalen zwarte peper bestrooid.

- Besprenkel meloen en ham met olijfolie, de zwarte peper erover en drapeer met geschaafde Parmezaanse kaas.

- Druppel er een dressing over van olijfolie, Balsamico-azijn, honing, peper en zout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij mijn weten is dit altijd rauwe ham.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meloen Met Rauwe Ham
Ingrediënten
• 2 meloenen, rijp 20 plakjes rauwe ham, dun gesneden versgemalen zwarte peper)
fremar
11 jaar geleden
Bij uw meloen kan u best niet te zoute rauwe ham doen en dit alles overgieten met een beetje honing. Lekker !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meloen is altijd lekker met gerookte rauwe coborger ham meloen schoon maken en in mooie plakjes snijden omwikkel met een plakje ham en leg ze op een schaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een galia meloen en dan het liefst met rauwe ham.
iets van te voren klaar maken zodat de smaken met elkaar vermengen. Ongeveer een uur voordat je het gaat eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met ham of parmaham. Hier heb je een recept.

Meloen met parmaham

Meloen met ham, of meloen met parmaham, is een klassiek recept. De combinatie van de zoete meloen met de droge zoute parmaham is perfect. Wanneer je dit voorgerecht of lichte lunch nog nooit hebt gegeten wordt het hoog tijd om het eens te proberen. Voor de meloen kun je bijvoorbeeld de galia of cantaloup nemen en voor de ham bijvoorbeeld parma, prosciutto, serrano of ardennerham.

Ingredienten:

Meloen met parmaham voor 2 personen

¼ meloen

2 plakjes parmaham

½ eetl. honing

1 eetl. pineau charente

½ theel. balsamico azijn

Bereidingswijze

1. Snijd het stuk meloen in de lengte door midden, verwijder de pitjes en snijd de meloen los van de schil. Laat de meloen op de schil staan.

2. Snijd lange repen van de plakjes ham.

3. Verwarm de honing een beetje en meng er de pineau en de balsamico azijn door zwengel er een vleug peper over. Laat de dressing afkoelen.

4. Leg de meloen op een bord met de reepjes ham en sprenkel er wat van de dressing over. Serveer direct.

Smakelijk eten!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk dit filmpje maar eens:

http://www.kookse.tv/recept/meloen-met-parmaham
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het altijd met gerookte ham gegeten, rauwe vind ik niet passen bij meloen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In restaurants staat meestal "Ardennerham" op de kaart. Veel mensen verwarren dit met coburger rauwe ham, maar de smaken zijn totaal verschillend.

Vaak krijg je het dan met cantaloupe meloen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ardennerham is een zwaar gerookte ham.