Kun je als er iets schift dat nog redden of moet je helemaal opnieuw beginnen?Ik wil chocomousse maken , recept van roger van Damme.

in het recept van roger van damme staat dat ik de mousse op het laatste moet opkloppen ( voor lucht) , hij zegt er bij let op dat je de snelheid niet te hoog zet anders shift heel de mousse. Nu hoe moet ik zien ofdat ik voldoende geklopd heb ? En mocht ik teveel geklopd hebben en het shift , kan ik dat dan op één of andere manier nog recht trekken ?

Toegevoegd na 36 seconden:
http://www.njam.tv/recepten/rolbiscuit-met-chocolademousse

11 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

Hij zegt niet dat je de snelheid niet te hoog zet, maar de temperatuur van de mousse moet niet te hoog worden, tot 60 graden ongeveer. Dus je fornuispit niet op hoog zetten, maar halfhoog.
In plaats van blenderen kun je het ook met de hand doorkloppen(voorzichtig)

Toegevoegd na 50 minuten:
en vooral niet te hard kloppen als je deroom bij de chocolade doet, want dan sla je de lucht eruit, en dan is het geen lekkere luchtige mousse meer, maar een soort vla
anneliez
11 jaar geleden
doralien
11 jaar geleden
hoe weet je wanneer je 60gr hebt als je geen temperatuurmeter hebt . En als je te veel klopt dan kun je dat niet meer omkeren niet ?

Andere antwoorden (1)

heb naar de video gekeken en vind dat hij het goed uitlegt maar hij heeft het over de mousse als hij uit de koeling komt dat klopt hij 1 minuut op een lage stand voor de lucht er in te brengen,als je dat op een te hoge stand en te lang doet dan verandert alles in boter of de schift zoals hij het zegt,en dan kan je beter opnieuw beginnen want dat krijg je niet meer goed want de hoofdbestand is room.
lijkt mij heerlijk en niet echt moeilijk ga het ook proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doralien
11 jaar geleden
ik vind het wel lekker, maar naar mijn mening is het geen chocomousse, eerder een slagroom met chocoladesmaak. En ook is het nogal zwaar. Die lucht inkloppen, dat word zo wel gezegd maar je heb eerst een soort van vla, en als je dat opklopt krijg je wel een binding maar echt luchtig word hij niet, klop je iets verder dan heb je wel overheerlijke choco voor op de boterham. Misschien ligt het omdat ik het niet op 60 graden opgewarmd heb daar ik geen temperatuurmeter had. Als hij dat zo uitdrukkelijk zegt zal dat wel een reden hebben zeker ? Ben wel benieuwd hoe jij het vind ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb het gemaakt ,maar ik vind het erg vet ook de nasmaak en zwaar plus moeilijk om op te rollen ,ging ook niet goed het fruit maakt het weer goed ,hier waren de menigen verdeelt van gaat wel tot we zijn beter gewend dus voorlopig maak ik het niet meer maar ga wel eens proberen met een gewone mousse
doralien
11 jaar geleden
heeft iemand een recept van keigoede chocomousse..graag hoor ik dat ik van jullie ( privebericht ) thx iedereen.