Wie kan me helpen aan een recept voor een lekker dessert voor kerst?

Dit jaar gaan we op Tweede Kerstdag eten bij mijn broer en schoonzus. Zij kookt, wij zorgen voor een lekker dessert.
Je kent het wel: iets te grote mond en ongeveer een week voor die tijd bedenken dat je eigenlijk helemaal geen bijzondere recepten hebt (en om nu mijn specialiteit: griesmeelpudding met rozijnen te serveren...).
Wie kan me helpen aan een lekker, feestelijk dessert recept.
Ben beetje inspiratieloos. (Ja, ik weet wel dat er sites voor zijn om recepten te vinden, maar ben vooral benieuwd naar jullie lekkere recepten).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een goeie vraag... ik weet ook al niks te bedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij gaat er eigenlijk niets boven een vienetta, maar dat zal wel te makkelijk zijn.....

Het beste antwoord

Crepes Suzette met een sinaasappel-cointreau saus.

Bereidingstijd: 30 minuten
Personen: 10
Herkomst: Amerika
Categorie: Nagerechten - Warm
Recept is van: Ronny Henri Szostek

Ingredienten:
Voor de crepes:
-
250 gr bloem
2 eetlepels fijne witte suiker
snuifje zout
3 eieren, opgeklopt
300 melk
200 ml cider (b.v Normandy style)
1/2 eetlepel olie
-
Voor de sinaasappel-cointrau saus:
500 ml versgeperst sinaasappelsap
150 gr witte fijne suiker
50 ml cointrau
2 zakjes vanillesuiker (elk 10 gr)
puntje van een mes kaneel.

Benodigdheden:
lepels
mengkommen
koekepan
kloppers
sauspan

Bereiding:
Voor de Crepes:
Meng bloem, suiker en zout. Voeg de eieren toe en meng alles met een spatule. Voeg langzaam melk en cider toe. Meng het deeg glad en voeg de olie nu toe. Meng en zet het crepes deeg nu aan de kant gedurende 1 uur. Bak de crepes in plantaardige olie. Ze mogen niet groter zijn dan een diameter van 15 cm.
Voor de sinaasappel-cointrau saus:
Breng 500 ml sinaasappelsap aan de kook en zet het vuur dan middelhoog. Voeg om te beginnen 150 gr suiker toe, 50 ml cointrau, 2 zakjes vanillesuiker en het puntje van een mes kaneel toe. Roer alles goed om en laat 20 minuten verder pruttelen. Proef van de saus en voeg naar eigen smaak: cointreau, suiker, vanillesuiker en kaneel toe. Laat nogmaals 10 minuten zachtjes pruttelen. De saus is klaar voor gebruik.

Opmerking
Opdiening: Plooi 2 crepes (afzonderlijk) in 2 en daarna nogmaals in de helft.(zie foto). Warm de sinaasappelsaus op en giet een kleine pollepel van de saus over de crepes. Dien direct op. Eventueel met vanilleijs.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 4 minuten:
Crêpes Suzette !

Kun je makkelijk voorbereiden zodat je het betrekkelijk eenvoudig kan afmaken op het moment dat het opgediend moet worden. En Lékker ! ! !

http://www.kookjij.nl/koo(...)l-cointreau%20saus/0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het water loopt me in de mond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een behoorlijk bewerkelijk recept, maar het water loopt me dusdanig door de mond dat ik jou het beste antwoord geef.
Ik denk dat ik het voor het kerstdiner iets simpeler houdt, voornamelijk doordat we in de keuken van mijn schoonzus zitten, maar voor 3e kerstdag weet ik wel wat we gaan doen: alleen maar toetje eten :)

Andere antwoorden (13)

je kan chocolade smelten, vermengd met sinaasappelsap, en daar stukjes fruit in dopen.
is heerlijk!
14 jaar geleden
Creme Brûlee vind ik zelf altijd heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel bewerkelijk, maar heerlijke kersfeer geeft een Omelet Sibyrien.

Door het ijs wat geconfijte vruchten (fijn gesneden) en wat sinaasappellikeur.... heerlijk!

gewoon even op internet zoeken naar Omelet Sibyrien of Gebakken IJs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je van te voren al kan maken en makkelijk mee te nemen is is Tiramisu. Wel machtig hoor maar zo lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kastanjepuree (kan je kant en klaar aangemaakt kopen). Door een zeef persen, zodat je kleine sliertjes krijgt (dat maakt het luchtiger) en dat serveer je met slagroom.
Is een typisch winterdessert, en als je dat nog mooi opmaakt met een kers en een mandarijnenpartje dan is het geweldig.
itsme
14 jaar geleden
Een super frans dessert uit de franse brasserie keuken zijn : profiterolles(toetjes geloof ik in het ned) met creme anglaise en/of vanilleijs en saus van pikzwarte chocolade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg hé, dat is te lekker hoor! nou moet je trakteren! :-))
amc
14 jaar geleden
Profiterolles zijn soesjes.
Maak een apple crumble, serveer die warm met een bolletje vanille -of kaneelroomijs of vanille slagroomvla.
Altijd een succes, makkelijk van te voren te maken; kan 40 min. voor het eten de oven in.
Beproefd recept op aanvraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een oude wijven koek en snijd daar in de lengte zo dun mogelijke plakken van, leg dit op een bord en doe er een bol kaneelijs in en vouw het dicht. Serveer met slagroom en wat vers fruit in stukjes en steek wat chocolaatjes in de slagroom... Mjummie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ziet er originieel uit denk ik, en heel versierbaar :-)
Luchtige ring met vruchten;

1½ dl. water,
60 gr. boter,
snufje zout,
75 gr. bloem,
3 eieren,
1/8 l. slagroom,
30 gr. suiker,
1 blik gemengde vruchten,
poedersuiker.

Smelt de boter in het kokende water met wat zout. Roer in een keer de bloem erdoor en blijf roeren tot het deeg als een bal loslaat v.d. pan. Neem de pan van het vuur en roer de eieren stuk voor stuk door het deeg.Zorg dat elk ei goed is opgenomen door het deeg. Het deeg is nu glanzend. Doe het in een spuitzak met de grofste spuitmond. Het is dus soezendeeg.
Vet een bakplaat in en spuit het deeg in een cirkel die iets
kleiner is als de platte schaal (bord) waarop je hem serveert.Bak de ring 20-30 min. in een voorverwarmde oven(200 graden) zonder de ovendeur te openen, want dan stort hij in. Laat hem afkoelen en snijd hem overlangs doormidden.Klop de slagroom stijf met de suiker en spuit die op de onderste helft van de ring. Verdeel de uitgelekte vruchten erover en leg de bovenste ring weer terug hierop. Bestuif het geheel met poedersuiker.

Bij het opdienen kun je in het midden van de ring een kerst versiering leggen. Een paar rozen met kerstballetjes
samengebonden ofzo.

Ook kun je tiramisu met aardbeien maken i. p. v. koffie.
Hiervoor bedruppel je de lange vingers met aardbeien-kersensap en legt halve aardbeien op de lange vingers.Drie grote eierdooiers met 75 gr. poedersuiker heel licht en dik kloppen en er 500 g. mascarpone bij kloppen.De helft op de aardbeien scheppen en gladstrijken. Hierop weer lange vingers en weer sap en evtl.wat bosaardbeilikeur besprenkelen. Hierop weer aardbeien en de rest v.d. mascarpone. Met huishoudfolie afdekken en zeker 4 uur (liever langer) koel wegzetten.
Wat cacao mengen met poedersuiker en hiermee de tiramisu bestrooien.
amc
14 jaar geleden
Ik weet zeker dat je hele lekkere dessert kunt vinden op www.letscookit.tv. Daar staan gratis te bekijken filmpje op over allerlei gerechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Abrikozenschuitje

Benodigdheden

Vergelijkbare recepten
4 plakjes Koopmans Bladerdeeg
200 g abrikozen (vers of uit blik)
50 g amandelspijs (Dr. Oetker)
poedersuiker
citroensap
1 ei

Bereidingstijd Baktijd: 15-25 minuten

Oventemperatuur Heteluchtoven: 210°C
Elektrische oven: 225°C

Bereidingswijze1Haal de bevroren deegplakjes van elkaar en verwijder de folie. Leg de plakjes die je niet gebruikt direct in een plastic zakje terug in de vriezer. Laat voor het verwerken de plakjes 5-10 minuten ontdooien. Verwarm de oven voor.
2Was, halveer en ontpit de verse abrikozen of laat de abrikozen uit blik goed uitlekken.
3Leg op het plakje bladerdeeg diagonaal een reepje amandelspijs. Leg hierop 2 abrikozenhelften en vouw de tegenover elkaar liggende hoeken over elkaar.
4Leg de gebakjes op de bakplaat met bakpapier en bestrijk het bladerdeeg met losgeklopt ei. Bak de abrikozengebakjes gaar en goudbruin.Vermeng de poedersuiker met citroensap en bestrijk de abrikozengebakjes hiermee na het bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een warm flensje met ijs.
Of warme pijnboompittensaus met ijs (pijnboompitten roosteren. Ongezouten roomboter in een andere pan laten smelten; honing en witte basterdsuiker erbij. Citroensap en -schil erbij. Hoeveelheden naar smaak. Tot slot de nootjes erdoor roeren). Maar dan moet je wel van warm-koud combinaties houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een super simpele,makkelijk klaar te maken,zoet dessert.

Het heet Hemelse modder

(heb ik niet zelf verzonnen hoor)
Je neemt een zak schuimpjes,die verkruimel je,en roert die door een bak opgeklopte slagroom,niet te zoet maken,de schuipjes zijn al zoet,dat schep je in een leuke coupe,eventueel garneren met vruchtjes of zo'n opgerold wafeltje