wie kent het geheim van lekkere spareribs?

Ik maak al jaren met het zelfde recept spareribs klaar.
ik ben er twee dagen mee bezig. en het recept kijkt behoorlijk nauw.. ik vraag me af,, wie heeft er wel eens in de keuken gekeken bij bv de spareriblijn??
op internet gaan alle verhalen de ronde. voorkoken, niet voorkoken, enz enz ... hoe doen ze het in een restaurant?
Daar kan de kok er toch geen twee dagen mee druk zijn?

wie o wie??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Antwoorden (7)

Stomen in de oven,zachtjes voorbakken en dan vlam eronder en met de juiste marinade smeren.

Probeer is bastaardsuiker over de marinade te strooien, een erg lekkere variant.

Dat is zoals ik ze in mijn studententijd bij een grill-room maakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn buurman die kok is vertelde me dat ze in het eetcafé waar hij werkt de spareribs voorkoken. Voor het serveren worden ze nog op de grill gelegd. Zo zal ieder zijn eigen bereidingswijze hebben. Deze methode schijnt vaak voor te komen. In de link een erg goed recept.

http://coenensandershow.bnn.nl/blog/151/de-spareribs-van-bart-arens.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerder maakte ik ze ook zelf maar nu niet meer,is me te veel werk,haal nu bij de Aldi gemarineerde spareribs uit de vries,geweldig lekker en goedkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, lijkt me wel ;) Ooit gehoord van 'convenience food'? Daar maken de beste restaurants gebruik van.
De lekkerste spareribs maak je door ze indirect te garen.
Ga ze niet voorkoken want dan verandert de structuur en daarmee de bite die spareribs zo bijzonder maken.
Kijk of er nog wat vlies op de ribs zit en verwijder dit met een scherp mesje.Kies een lekker kruidenmengsel om ze mee in te wrijven (rub) of leg ze in een lekkere marinade.
Een marinade moet het liefst lang intrekken, een rub niet.
Gebruik wel vooraf olijfolie om ze mee in te smeren.

Gebruik een BBQ met deksel en zorg dat je de temperatuur kunt aflezen. Een thermometer kan je bijv. prikken in het ventilatierooster in het deksel.
De thermometer moet het liefst een temp. van 110-120 graden C. aangeven.

Om indirecte hitte te krijgen leg je kooltjes op een helft van de BBQ en een aluminium schaaltje op de andere helft.
De spareribs liggen boven het aluschaaltje.
Plaats ze met de botten naar beneden en laat ze 3½ - 4 uur garen. Om te kijken of ze gaar zijn, probeer je of ze gemakkelijk zijn te breken.

Tenslotte smeer je ze in met een kwasje marinade of lekkere barbecuesaus en grilt ze nog even om en om boven het directe vuur, dus boven de kooltjes. Zo heb je de lekkerste spareribs.

Toegevoegd na 17 uur:
In de horeca worden ze voorbehandeld omdat het anders te lang zou duren. Een kennis van mij werkt als kok en hij kookt ze voor in gekruide bouillon, als ze gaar zijn worden ze teruggekoeld en als de klant ze bestelt worden ze ingesmeerd met een mengsel van stroop, ketjap en taco kruiden. Ze gingen in de oven 5-6 min. op 180 graden C. en daarna werden ze weer ingesmeerd en gingen nog even op de grill. Vaak worden de ribbetjes ook in vacuum gegaart (in de combi op lage temperatuur of waterbad) dan in de vacuumzak teruggekoeld (geen contakt met water) en heel vaak worden ze ook 24 uur gepekeld in een bad met water, zout, suiker, kruiden,cider azijn,peperkorrels, steranijs, kaneelstokje,ui, daarna wordt het vlees drooggemaakt, met kruiden ingewreven, vacuum getrokken en na het rusten op ijs teruggekoeld.
Zo wordt een voorraad gemaakt die op de dag van gebruik op kamertemperatuur gebracht wordt en dan gelakt en gegrilld wordt als de klant ze bestelt.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Je kunt ze natuurlijk in de pan op je kookplaat/fornuis bakken, in de oven of op de elektrische barbecue, maar ik vind ze zelf op de barbie met houtskool het lekkerst vanwege die specifieke rooksmaak waarin ze gelegen hebben.
Haal niet de dikke ongemarineerde spare-ribs, zakje marinade-mix/ketjap, en evt. lekker grillkruiden ong 1 uur laten marineren. Ik gebruik een electrische barbeque en zet de spare-ribs dan eerst hoog boven de barbeque, 10 min per kant, daarna op de lage stand dicht bij de verwarmingselementen nog 6 A 7 min. per kant. Smullen maar!
Uiteraard kan je met allerlei kruiden, de reeds genoemde basterdsuiker maar ook bijv. curry-saus, zoetzure saus, chilisaus toevoegen aan je marinade.
11 jaar geleden
Koop 2-3 kg. niet al te vette ribs, en kijk of er genoeg vlees aan zit, want dit is nog wel eens verschillend.

Je kunt ze voorkoken, maar zorg dan dat er ook smaak aan het vlees komt. Neem dan per liter water ;
Eetlepel zout, 1 klein blikje tomaten puree(50 gr.) 2 eetlepels bruine suiker , goeie scheut ketjap manis, beetje sambal, beetje rosmarijn, teen knoflook en een glas rode wijn. laat de ribs hierin koken tot ze bijna gaar zijn. Dan namarineren ( zie onderstaand recept) een uurtje of 3 en dan grillen of snel in de oven bakken.

Voor de marinade:
5 eetlepels tomatenketchup ( van Heinz is toch wel de beste).
5 eetlepels honing.-2 t.lepels zout - 2 eetlepels zoete ketjap .- een scheut
rode wijn,- 5 eetlepels olie,- 1 theelepel gemberpoeder,-een beetje cayennepeper,-sap van 1 citroen,-2 gewreven knoflooktenen, beetje fijngewreven rosmarijn en 3 eetlepels appelmoes.Vermeng dit met elkaar.
Hak de ribjes in portie’s van 3 stuks en laat ze marineren in bovenstaande mix. Ongeveer 3 tot 5 uur op een koele plaats.Haal de ribs uit de marinade.

Verwarm de oven op 200 gr. en bak de ribs onder voortdurend bestrijken met de marinade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben het volgende nodig;
Sauzen die jij lekker vindt, denk aan tomatensaus, barbecuesaus, ketjap, worcestersaus en er zijn zo ontzettend veel andere sauzen aanwezig.
Ik doe vaak knoflookpoeder, ketjap, barbecuesaus, worcestersaus, tomatensaus, bruine suiker in een steelpan en maak het even warm, zodat de suiker smelt.
Doe dit bij elkaar in een kom, ik kan hier echt geen verhoudingen geven, omdat ik niet weet wat je precies lekker vindt.

Doe de spareribs in een andere kom en verdeel de helft van de saus erbij, laat 10 a 15 minuten staan.
Vul een pan met water en een bouillonblokje. Doe daar de spareribs met de saus in, ja ik weet het, het ziet er niet uit.
Breng het water aan de kook en laat het even doorkoken, de spareribs moeten zacht worden.

Maak de oven aan op 180 graden.

Doe de spareribs in een vergiet en laat even afkoelen.
Breng de spareribs van het vergiet over in de kom met de andere helft van de saus en zorg ervoor dat elke sparerib saus over zich heen heeft.
Schik ze op een ovenbakplaat en laat het in 25 minuten afgaren en een lekker kleurtje krijgen.