Weet iemand het recept van Aardbeien kruimel vlaai?

Vlaai

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (3)

Ingredienten:
Deeg:
200 gram bloem
snufje zout
20 gram verse gist
15 gram boter
2 eetlepels olijfolie
1 deciliter melk
2 eetlepels (basterd)suiker
1 eidooier

Vulling:
400 gram aardbeien
paneermeel of beschuitkruim
Kruimels:
110 gram suiker
100 gram roomboter
150 gram bloem

Bereidingswijze:

Deeg maken:
Maak de melk lauw (niet heet!) en los de gist erin op
Doe het zout onderin een grote kom en zeef de bloem erboven
Maak een kuiltje in de bloem en voeg boter, olie, suiker en het ei erbij
Schenk het gist/melk-mengsel erbij
Kneed het geheel tot een glad, soepel en luchtig deeg met de hand of met behulp van een keukenmachine / mixer met deeghaken
Kneed het deeg dan nog even goed door met de hand op een met bloem bestoven werkblad. Plakt het erg aan de handen, voeg dan nog wat bloem toe. Is het te stijf, giet er dan een scheutje melk bij
Zet het deeg ongeveer een half uur op een warme plaats om te rijzen, afgedekt met een vochtige doek

Kruimels maken:
Meng suiker en bloem in een kom en voeg de koude boter toe
Snijd de boter in het bloem/suikermengsel klein
Wrijf vervolgens met de vingers de boter in het suiker/bloemmengsel fijn
Blijf wrijven tot de ingrediënten helemaal gemengd zijn en als kruimels aan elkaar hangen

Vorm vullen:
Kneed het deeg na het rijzen opnieuw door
Rol het deeg uit tot een ronde lap waarmee de hele vlaaivorm bedekt kan worden (ongeveer 32 centimeter)
Bekleed de ingevette vorm met het deeg. Verwijder het deeg dat over de bodem uitsteekt door er met de deegroller overheen te rollen
Prik het deeg hier en daar in met een vork en strooi er een dun laagje paneermeel overheen
Verdeel de aardbeien over het deeg
Strooi de kruimels eroverheen

Aardbeienkruimelvlaai bakken:
Bak de vlaai in het midden van een voorverwarmde oven
Ovenstand: Elektrisch 230° - Hetelucht 190° - Gasoven stand 5-6
Baktijd: 25 minuten
Zet een schaaltje water in de oven om te voorkomen dat de korst uitdroogt
Kijk na 20 minuten en draai de vlaai als de ene kant bruiner is dan de andere
De vlaai is gaar als de vulling en het deeg bruin zijn en het deeg loslaat van de vorm
Haal de vlaai direct uit de oven en uit de vorm en laat afkoelen op een rooster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ingrediënten voor 4 personen

500 gr aardbeien;
1 el citroensap;
250 gr boter ;
250 gr witte basterd suiker ;
2 st. eieren;
325 gr bloem ;
2 tl kaneel ;
Zout.

Bereidingswijze:

Was de aardbeien, halveer ze, en snijd het vruchtvlees in stukjes.
Schep de aardbeien, het citroensap in een kom door elkaar.
Vet een lage taartvorm met een doorsnede van 26 cm in .
Klop in een kom 100 gram boter met 100 gram basterdsuiker en een snufje zout in ca. 5 minuten tot een romig en cremekleurige massa .
Klop de eieren er een voor een door.
Schep er 100 gram bloem luchtig door .
Schep het deeg in de vorm en strijk het over de hele bodem uit .
Verdeel het aardbeienmengsel erdoor.
Doe 225 gram bloem, 150 gram suiker en de kaneel in een kom en snijd 150 gram koude boter in kleine stukjes erdoor.
Wrijf dit deeg met de vingers tot een kruimelig deeg .
Strooi de kruimels over de aardbeien.
Bak de vlaai in een voorverwarmde oven van 175 graden Celsius in ca. 45 minuten goudbruin en gaar .

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1049592/Abrikozenkruimelvlaai
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Limburgse pudding-aardbeien-kruimelvlaai;

Deeg;
200 gr. bloem, snufje zout, 20 gr. verse gist, 15 gr. boter,
2 el. olijfolie, 1 dl. melk,2 el. basterdsuiker, 1 eidooier.

Los de gist op in wat lauwe melk (niet echt warm!)
Strooi wat zout onder in een kom en zeef hier de bloem over.
Maak een kuiltje in de bloem en voeg hier de boter, olie, suiker, eidooier en het gistmengsel bij.
Kneed het geheel tot een glad,soepel en luchtig deeg met de hand of de mixer met deeghaken. Het gaat ook prima met de keukenmachine als je die hebt.
Kneed het deeg dan nog even met de hand door op een met bloem bestoven werkblad. Plakt het erg aan je handen doe nog wat bloem erbij, is het te stijf dan nog wat melk erbij.
Zet het dan afgedekt weg op een warme, tochtvrije plek om te rijzen.

Roomvulling;
5 dl. koude melk, 15 gr. maizena,15 gr. custard, 3 zakjes vanillesuiker.

Maak een papje van enkele lepels melk met de maizena en custard.
Breng de rest v.d. melk met 2 zakjes vanillesuiker aan de kook.
Neem de melk v.h. vuur en roer er het papje door.
laat de pudding nog even doorkoken terwijl je roert en zet het vuur uit.
Strooi het andere vanillesuikerzakje over de pudding om velvorming te voorkomen. Laat de pudding afkoelen.

Kruimels maken;
Meng 110 gr. suiker en 150 gr. bloem in een kom en voeg
100 gr. koude roomboter toe.
Snijd de boter in het bloemmengsel klein.
Wrijf vervolgens met je vingers de boter in het suiker/bloemmengsel fijn.
Blijf wrijven tot alles helemaal gemengd is en als kruimels aan elkaar hangt.

Vorm vullen;
Kneed het deeg na het rijzen nog even door.
Rol het uit tot een ronde lap die de hele vorm bedekt
(ca.32 cm).
Bekleed de vorm met het deeg en verwijder het overhangende deeg door er met de deegroller overheen te rollen. (over de rand v.d. vorm)
Prik het deeg hier en daar in met een vork.
Verdeel de pudding over de vorm.
Druk er nu halve (gesuikerde als je van zoet houdt)aardbeien in en strooi de kruimels erover.
Wil je een dikke aardbeienlaag, neem dan een dunne laag pudding. De rest is ook lekker als toetje.

Bak de vlaai in een voorverwarmde oven
elektrisch=230 graden C.
hete lucht= 190 graden C.

Zet een (ovenvast) schaaltje met water in de oven om te voorkomen dat de korst uitdroogt.
Kijk na 20 min. en draai de vlaai als jouw oven ongelijkmatig bruint.
De vlaai is na ca. 25 min. gaar als de vulling en het deeg bruin zijn en het deeg loslaat van de vorm.
Haal de vlaai direct uit de oven en laat hem op een rooster afkoelen.
amc